VANSKELIG: Salgsdirektør Ole Andersen hos CA Technologies Norden har en stri tørn med å ovebevise næringslivet om at det kan bli kostbart å fikse feil i inntektsbringende nettjenester først etter at det er opptått feil. (Bilde: Espen Zachariassen)

Kritiske tjenester uten beredskap

  • IT

Mangelfull sikring

  • Undersøkelsen ”Service Assurance: Accelerating Growth Through an Exceptional Customer Experience” er gjennomført av byrået Vanson Bourne, England.
  • Den er basert på 400 intervjuer blant senior it-ledere og beslutningstakere i næringslivet i løpet av august 2010.
  • Deltakende land er Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Norden, Benelux og Israel.

Stadig flere virksomheter har nettbaserte tjenester, men de fleste har ikke kontroll på kvaliteten på teknologien under panseret.

Du har sikkert opplevd ikke å få fullført en bestilling i nettbutikken eller at det dukker opp en feilmelding i et forsøk på å endre mobilabonnementet på operatørens hjemmeside.





Netthandel på dagsorden i EU: Teknologisk vei ut av krisen





Ikke forberedt

En fersk undersøkelse gjennomført for it-selskapet CA Technologies avdekker at bedrifter flest ikke er forberedt på slike problemer og heller satser på å løse dem først når de dukker opp.

Overvåkingsverktøy som sørger for å varsle om svikt i systemene har vært på markedet i flere år. CA er blant leverandørene, i konkurranse med blant annet IBM og HP.





Stor jobb

Det de gjør er å lokalisere feil, noe som kan være en omfattende jobb hvis den skal gjøres manuelt, med stadig mer kompliserte nettbaserte tjenester med flere aktører inne i bildet.

64 prosent av de nordiske it-lederne som har deltatt i undersøkelsen oppgir at de ikke har sørget for en slik sikring.





Tar tid

– Det som skjer er at en svikt i en nettbasert tjeneste ikke oppdages før en kunde melder fra. Når vi vet at bare én av ti kunder tar seg bryet med å varsle om feil, kan det ta lang tid å oppdage den, sier salgsdirektør Ole Andersen hos CA Norden.

Full stopp for Netcom





Utålmodige

Konsekvensene kan fort bli merkbare.

En feil kan ofte rettes opp på kort tid, men nettkunder er en utålmodig rase og gidder ikke vente hvis en nettside ikke fungerer.

Dermed kan virksomheten fort gå glipp av mye omsetning hvis det tar tid før feilen oppdages.





Økonomisk tap

30 prosent av deltakerne i undersøkelsen opplyser at de har tapt omsetning på grunn av slike feil.

Og 33 prosent peker på at de taper produktivitet i egen bedrift som følge av dette.









– Og kanskje det viktigste er at slike feil bidrar til å svekke bedriftens varemerke, sier Andersen.