Satser i Norge: Jonas Nyman og Peter Stenquist i On Track management vil redusere norske bedrifters produktkostnader. (Bilde: OLE KETIL HELGESEN)
Satser i Norge: Jonas Nyman og Peter Stenquist i On Track management vil redusere norske bedrifters produktkostnader. (Bilde: OLE KETIL HELGESEN)
Svensk erfaring: On Track har gjennomført prosjekter for Volvo CE. Nå vil de kapre norske kunder. (Bilde: volvo ce)

Kritiske til utflagging

  • Arbeidsliv

Svenske On Track har spesialisert seg på å redusere bedrifters produktkostnader. Firmaet har gjennomført store prosjekter for blant annet Ericsson, Volvo, Scania og ABB.

Nå skal firmaet satse i Norge.

– Man må ikke se seg blinde på lønnskostnadene. Totalkostnadene utgjør mer enn som så. Svært mange bedrifter kan minske produktkostnadene dramatisk på andre måter. Problemet er at mange ikke er klar over hvor de skal se, sier Nyman.





Bedre design

Han vedgår at det noen ganger er lønnsomt å flytte produksjonen til lavkostland.

– Monteringsintensivt arbeid bør kanskje settes ut. Men først bør man undersøke om det er mulig å minske monteringsmengden gjennom et bedre design av produktet.

Svenskene mener det er mye man kan gjøre for å redusere kostnadene.

– Mange bedrifters innsats for besparelser konsentreres på feil steder. Det er ikke uvanlig at vi kan få til en kostnadsreduksjon på 20 til 30 prosent når vi går inn og ser på hele kjeden fra produktutvikling til kunde.





Innkjøp

Stenquist understreker at det er like viktig å se på produktdesign og innkjøp som på produksjonsprosessen.

For eksempel kan man se på hvordan designet kan øke verdien av produktet eller gjøre produktet billigere å produsere.

– På innkjøpssiden har også mange bedrifter mye å spare. Det er ikke uvanlig at man stiller seg ukritisk til prisen leverandørene krever. Til og med innen bildelbransjen som skal være best i verden på lave produktkostnader har vi sett tendenser til dette. For en kunde innen bildelbransjen klarte vi å forhandle frem 25 prosent redusert materialkostnad. Vi regnet med at det var noe å hente også for denne bransjen, men det kom som en overraskelse at tallet var så høyt, sier han.

– Vi har også klart å øke produktiviteten til en industribedrift med 8 milliarder kroner i omsetning med 60 prosent, sier Stenquist. Han ønsker ikke å si hvilke bedrifter som har spart hvor mye ettersom det, ifølge ham, kan virke konkurransehemmende for den enkelte bedriften.