Jernbanedirektør Elisabeth Enger tjener mer enn Jens Stoltenberg, enten togene går eller ikke. (Bilde: Truls Tunmo)

Kritiseres for å tjene mer enn Jens

Fem direktører i staten har høyere lønn enn statsminister Jens Stoltenberg (Ap). YS Stat er kritisk.

Vei og jernbane

De fem er øverste administrative leder for noen av de mest utskjelte offentlige etatene. Både veidirektøren, jernbanedirektøren, helsedirektøren, Nav-direktøren og forsvarssjefen danker ut «sjefen» – statsminister Stoltenberg og hans årslønn på 1.268.400 kroner, skriver Aftenposten.

Nylig ble norske veier rangert som Europas dårligste. Sjefen er veidirektør Terje Moe Gustavsen, som fikk årslønna justert opp til 1.489.000 kroner da han tok over etter Ola Søfteland.

Kraftig kritikk er ikke minst blitt rettet mot jernbanen de siste månedene. I lokomotivet sitter jernbanedirektør Elisabeth Enger med en årslønn på 1.283.000 kroner.

– Skal gjenspeile resultater

Også rundt Nav har det blåst godt det siste året. Sjefen for etaten er Tor Saglie, som i fjor fikk et lønnsløft på 65.200 kroner til en årslønn på 1.439.000 kroner.

Andre lønnsvinnere er helsedirektør Bjørn Inge Larsen med en årslønn på 1.325.000 kroner og forsvarssjef Harald Sunde som tjente 1.354.000 kroner i fjor.

Fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud (Ap) sier til avisen at lederne med de høyeste lønningene leder svært store bedrifter og virksomheter med opp til 17.000–18.000 ansatte.

– Vi skal ikke være lønnsledende i staten. De statlige lederne ligger på et anstendig lønnsnivå. Men vi er også avhengig av å kunne drive godt. Lønnen skal gjenspeile ansvarsområde, oppgaver, utfordringer og resultater, sier Aasrud.

Trenger ikke levere

Lederen av YS Stat Pål N. Arnesen sier at «mange har fått uttelling uten å levere». Han mener at lederlønnssystemet i staten ikke fungerer.

– Lønnsveksten sier ingen verdens ting om hvem som gjør en god jobb eller ikke. Det er rett og slett ingen sammenheng mellom resultater og lønnsvekst. Vi kan like godt ta lederne tilbake til tariffavtalesystemet, sier Arnesen. (©NTB)