ALVORSSTUND: Professor Torger Reve og det maritime kluster sliter med å få finansiering til de seks neste gaveprofessoratene i superklusteret. (Bilde: Tore Stensvold)

Krisen gir midlertidig professorstopp

  • Industri

14 gaveprofessorater:

Givere Mottakere *FoU-områder

  • Tschudi Shipping HBO/ BI *Centre for High North Logistics
  • Leif Höegh NTNU *Miljøteknologi
  • Kongsberg Maritime NTNU *Kybernetikk
  • Det Norske Veritas NTNU *Konstruksjon og hydrodynamikk
  • Det Norske Veritas NTNU *Driftslogistikk
  • Det Norske Veritas NTNU *Ismekanikk
  • Marintek NTNU *Marin teknikk
  • I.M. Skaugen BI *Center for Chinese Business Studies
  • Wilh. Wilhelmsen BI *Strategi og konkurranseevne
  • Ulstein Group HiÅ *Skipsdesign
  • Det Norske Veritas NTNU *Produksjonsteknikk

+ tre som ikke er offentlige.

Finansiering:



  • Næringslivet: Ca. 80 millioner kroner
  • Staten: Forskningsdepartementet legger på 25% gaveforsterkning
  • Totalt: Minst 100 millioner kroner over fem år

I vinter ble det offentliggjort en liste over 14 gaveprofessorater innen maritim industri.

Målet var å få inn de neste seks i løpet av kort tid. Nå har finanskrisen satt en foreløpig stopp for arbeidet.

– Vi gir ikke opp, men vi har utsatt nye framstøt til høsten, sier BI-professor Torger Reve som er en av de 14 og initiativtaker til superklusteret «Norway as Global Maritime Knowledge Hub».

Støttes av staten

Satsingen blir støttet av næringsdepartementet. Næringslivet betaler ca. 80 millioner kroner og staten rundt 20-25 millioner kroner.

– Beslutningene sitter litt langt inne nå, sier Reve.

Gaveprofessoratene er foreløpig tyngst på teknologisiden. Nå ønsker han flere til den merkantile dele, deriblant innen tjenester, finans, megling, forsikring og jus.

Doktorander

– Vi er i dialog med departementer og Forskningsrådet for å sikre større innsats på forskningsområdet.

I stedet for at stipendiater søker seg til konkrete prosjekter, jobber Reve for at stipendiater kan knyttes direkte til hvert av de 14 eksisterende gaveprofessoratene, og at staten kan støtte dette.

Hver doktorand koster minst rundt 500.000 kroner i året.

Høyt på prioritetslista står også innspill til det nye statlige forskningsprogrammet Maritim 21, som skal etterfølge Maroff.