Det nettbaserte systemet holde oversikt over hendelser som krever inngrep fra beredskapsorganisasjonen, også ved øvelser, som her. (Bilde: Bergen Kommune)
FORNØYD: Informasjonsdirektør Halvor Molland i ABB er godt fornøyd med AkuttWEB fra Arrive AS. Til høyre markedssjef Arne Bjørgo i Arrive AS.FOTO: AJS

Kriseberedskap på nett

  • ikt

ABB har lett med lys å lykte etter et datasystem for å få en samordnet beredskap for alle sine norske avdelingskontorer. Valget falt på det NSB-eide dataselskapet Arrives løsning - AkuttWEB.

- Med AkuttWEB beholdt vi alle eksisterende beredskapsprosedyrer og -planer. Vi fikk en overordnet ovesikt over alle personer og prosedyrer i beredskapsorganisasjonene rundt på alle avdelingskontorer uten å investere i datautrustning eller spesialutviklet programvare. Det hele er basert på en enkel internett-tjeneste, forteller informasjonsdirektør Halvor Molland i ABB.

- AkuttWEB tilfredsstilte alle de krav vi hadde til et enkelt og oversiktlig beredskapssystem.

Han understreker at noe av det beste er at systemet holder full oversikt over alle hendelser som krever inngrep fra beredskapsorganisasjonen, også i forbindelse med øvelser.

- En annen fordel er at også hovedkontoret får full oversikt i forbindelse med uønskede hendelser hvor ABB er involvert.





Enkelt å bruke

AkuttWEB er en internettjeneste som kjøpes fra Arrive. De lagrer data og virker som en vanlig ASP - driver av internettside. Systemet er delt i tre hoveddeler - etablering av beredskapsorganisasjon - registrering - respons.

Den store fordelen er at systemet holder full oversikt over forespørsler fra omverdenen som pårørende og media. I og med at informasjonen er samlet på et sted er det lettere å gi ut korrekt informsjon til offentligheten.

- En god del av denne informasjonen kan gis av sentralbord eller informasjonsmedarbeidere uten at det er nødvendig å forstyrre beredskapsledelsen, sier Molland.

- En annen fordel er at systemet selv varsler beredskapsorganisasjonen via Telenors SMS-tjeneste. Dermed tar det kort tid å få på plass de nødvendig personer.





Åstad-ulykken

Arrive fikk oppdraget å utvikle systemet av NSB i etterkant av Åstad-ulykken. Erfaringene herfra viste at informasjonsbehovet for allemmheten var langt større enn det NSB var foreberedt til håndtere.

- Systemet er utviklet for samferdselsselskaper, men kan tas i bruk av alle typer bedrifter, sier markedssjef Bjørgo i Arrive.

Han understreker at deres hovedfokus er datadrift og at de dermed ikke har en organisasjon som er rettet mot å markedsføre AkuttWEB.

- Vi leter etter gode samarbeidspartnere som kan ta systemet ut i markedet, forteller Bjørgo.