Krise for realfag

Denne utviklingen er felles for hele den vestlige verden. Interessen blant ungdom for fag som gir kompetanse til kunne velge yrker basert på realfag, er urovekkende lav. Det er krise.

Dagens situasjon er alvorlig for norsk næringsliv. Mengden av realister fra våre utdanningsinstitusjoner dekker mindre enn halvparten av fremtidig etterspørsel. Dette er en av årsakene til at arbeidsmarkedet må åpnes for innvandring fra den tredje verden. Vesten trenger deres hjernekapasitet for å kunne utvikle sin teknologi, økonomi og samfunnsstruktur videre.

Nok en gang plyndrer vesten utviklingslandene. Denne gangen er det verken gods eller gull, men hjernekraften som er utdannet i ilandene. Vekst i ulandene vil svekkes. Avstanden mellom de rike og fattige landene øker ytterligere.

En av årsakene til tilbakegangen i realfagsstudenter kan være at avstanden skole, hjem, næringsliv og ungdom blir for stor. Et særlig stort ansvar påligger skoleverket. De må rettlede ungdom slik at de ser behovet for å fordype seg i realfag. Også riksmediene må ta sin del av skylden. Fraværet av faktainformasjon om industri og naturvitenskaplige temaer er betydelig. Dermed forstår ikke dagens ungdom hvilken kunnskap som må til for å videreutvikle vårt teknologiske samfunn.

Derfor er det positivt med et initiativ som First Lego Leage (se side1 Tekjobb). Et arrangement hvor barn og unge i alderen 10-16 år kan leke, bygge og konkurrere med robotteknologi.

Men slike initiativ koster. La oss håpe at næringslivet og politikerne er sitt ansvar bevisst og bevilger tilstrekkelige midler til at hele landet kan delta i konkurransen.

Det er alltid lønnsomt investere i ungdom. Det er de som er fremtiden.

Anders J. Steensen