Vår guide var Stormy Boudreaux, en tidligere testpilot av flyene SR-71 og U2. (Bilde: Asbjørn Goa)
Innspilling av hendelsesforløpet til et angrep. "Traff jeg riktig mål?" (Bilde: Asbjørn Goa)
Før produksjon skal det lages 22 testfly av F-35, hvor henholdsvis 14 skal testes i luften og 8 skal testes på bakken. (Bilde: Lockheed Martin)
Skjermene i cockpiten kan splittes opp i større og mindre vinduer alt etter hvilken informasjon som ønskes. (Bilde: Asbjørn Goa)
Stormy Boudreaux er med i cockpitdesignteamet. Her forklarer han pressen multifunksjonsskjermenes mange finesser. (Bilde: Asbjørn Goa)
F35-simulator (Bilde: Lockheed Martin)

Krigersk sjarmoffensiv med simulator

  • Forsvar

Norske myndigheter utsettes for et formidabelt press.

Om et par år skal Norge bestemme seg for ny type kampfly. Amerikanerne med Joint Strike Fighter (JSF) truer Norge idet ene øyeblikket, og sjarmerer og serverer gulrøtter i form av kaffe og simulatortur i det neste.

Free of charge

Tirsdag fikk norsk presse "gratis" prøvetur i simulatoren. Seansen fant selvsagt sted et steinkast fra Forsvarsdepartementet i Det militære samfund.

Lockheed Martin har tatt med seg en tro kopi av cockpiten til F-35.

Spill for hvem?

Ved første øyekast kan dette se ut som et dataspill, med flatskjermer som viser all informasjonen. Men det er dødelig alvor.

Informasjonen på skjermene viser kampsituasjonen i sanntid, venner og fiender, og du må være stø på tommelen for å plukke ut riktige mål.

Fingerspisskontroll

Piloten styrer systemet med rundt 10 forskjellige knapper på to håndkontrollere, eller ved å trykke direkte på skjermene.

F-35 henter inn data fra AESA og EOTS, og benytter en datalink mellom de forskjellige enhetene, enten i luften eller på bakken for å dele informasjonen.

Se videoen for en simulatordemonstrasjon.