VIKTIG: - Et uavhengig veitilsyn vil være viktig for å sørge for at tiltak blir gjort i tide på de mest trafikkfarlige veiene, sier Hareide. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Krever uavhengig veitilsyn

Lørdag formiddag gikk overlege Mats Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) hardt ut mot politikerne og ansvarlige myndigheter etter ulykken langs E8 der fem personer mistet livet fredag.

– Siden år 2000 har nærmere 25 mennesker mistet livet på veistrekningen i Lavangsdalen. Denne massakren kan ikke fortsette, fastslo Gilbert, som mener ansvarlige myndigheter har sviktet totalt på forebyggende trafikkarbeid på denne strekningen.

Krever uavhengig tilsyn

Han får støtte av opposisjonen, som mener ulykken illustrerer behovet for en uavhengig tilsynsmyndighet for veitrafikken på samme måte som i dag finnes for luftfarten og jernbanetrafikken.

– Ulykkesmønsteret på denne veien viser at det må handle om noe mer enn sjåførenes aktsomhet, sier leder i transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF).

Les også: – Veitilsyn til ingen nytte

Sendrektige

Han mener det at Statens vegvesen lørdag varslet at de vil forsere sikkerhetsarbeidet på E8, viser at etaten tar selvkritikk for å ha vært for sendrektige.

– Selv om det viktigste med tanke på trafikksikkerhet er sjåførenes atferd, vil et uavhengig veitilsyn være viktig for å sørge for at tiltak blir gjort i tide på de mest trafikkfarlige veiene, sier Hareide til NTB.

Les også: Kritisk til veitilsyn

– Bør fratas ansvaret

Både Høyre, Venstre og Frp har fremmet forslag om et uavhengig tilsyn i Stortinget flere ganger.

– Statens vegvesen bør straks fratas tilsynsansvaret. De bør ikke ha ansvar for tilsyn med veier de selv er ansvarlig for, sier FrPs representant i transportkomiteen, Arne Sortevik.

Les også: – Veiforvaltningen må granskes

Anbefalte tilsyn

I 2007 anbefalte et regjeringsoppnevnt utvalg ledet av Jorunn Ringstad å etablere et uavhengig tilsyn. Før jul besluttet regjeringen å se bort fra dette rådet og heller opprette en intern tilsynsavdeling i Vegdirektoratet. Opposisjonen mener dette er en svært dårlig løsning.

– Det blir som om bukken skulle passe havresekken, sier Knut Arild Hareide (KrF). Han mener samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) må rydde opp i situasjonen og sørge for et uavhengig tilsyn.

Les også: Utvalgsflertall vil ha eget veitilsyn

Like godt internt

Meltveit Kleppa avviser kritikken fra opposisjonen.

– Et intern tilsyn under veidirektøren kan utføre de samme oppgavene like godt, samtidig som vi med denne løsningen får mer midler til trafikksikkerhetstiltak enn om vi skulle ha opprettet et eget tilsyn, sier Kleppa til NTB.

Les også: Krever veitilsyn nå

– Var i gang

Statens vegvesen avviser på sin side at den varslede framskyndingen av sikkerhetsarbeidet på E8 må tolkes som selvkritikk fra etatens side.

– Vi var allerede i gang med å utarbeide sikkerhetstiltak for strekningen. Når vi nå fremskynder arbeidet ytterligere, handler det om at vi forholder oss til de hendelsene som skjer, sier Torbjørn Naimak, regionveisjef i Statens vegvesen region nord til NTB.