Krever høyere realfaglønn

  • Arbeidsliv

Norske 15-åringer er blitt enda dårlige i matematikk og naturfag viser OECD-undersøkelsen offentliggjort i dag .

Generalsekretær Rygg Johnsen kaster ut en brannfakkel i debatten om hva som bør gjøres for å få norske 15-åringer høyere opp på listen over matematikk- og naturfagkunnskaper.

– Realfaglærere bør ha høyere lønn enn andre lærere. Det er et virkemiddel som vil kunne få innflytelse, sier han til Teknisk Ukeblad. Han tror ikke det er mangel på timer som er problemet, men manglende kunnskap og entusiasme blant lærene.

– Når ungdom er nødt til å ta forkurs i matematikk først for å ta fag på Universitetene, sier det seg selv at eleven ikke lærer nok på skolen.

Generalsekretæren mener at i tillegg til høyere lønn, bør det også gjøres lettere for realfagkyndige å undervise i skolen hvis de har lyst, selv om de ikke har pedagogiske fag.

– Det må også bli lettere å ta pedagogiske tilleggsfag, mener han.

Visepresident i NITO,Trond Markussen, mener at man må lære av andres suksesshistorier.

– Vi må lære av skolene som gjøre det bra innen matematikk og naturfag, sier Markussen. Han tror på mer bruk av praktisk anvendelse av matematikk.

– Prosjekter som går ut å å vise hva matematikk blir brukt til, vil øke motivasjon og forståelse, sier Markussen. Han håper at testen ikke blir til en selvoppfyllende profeti: – Testen må brukes med forsiktighet. Vi er ikke dummere enn i andre land.

Førsteamanuensis Arne B Sletsjøe ved Matematisk Institutt Universitetet i Oslo mener problemstillingen er kompleks.

– I dag er det for mange almennlærere som underviser i matematikk på mellomtrinnet. De kan være flinke lærere, men de mangler nok matematikkkunnskaper til å ha full oversikt. Det er viktig for sette matematikken i et visst perspektiv. For ekspempel hvis man lærer bort kvadratsetningen er det enkelt å få eleven å pugge selve formelen, men det er også viktig å kunne formidle kvadratsetningen både på en geometrisk og algebraisk måte.

Sletsjøe mener at det er viktig at eleven får se hvilke anvendelser matematikk har.

OECD-undersøkelsen sammenligner kunnskpasnivået hvor norske 15-åringer med jevnaldrende fra 32 OECD-land- Årets undersøkelse er gjort blant norske 15-åringer som gikk i 10. klasse på ungdomsskolen i 2003. I matematikk rykker Norge ned fra en 17. plass til en 19. plass. I naturfag er fallet enda større. Her rykker Norge ned fra en 13. plass i 2001 til en 23. plass.