Driving av Strindheimtunnelen blir en krevende jobb. Den som vil ha den, må gi anbud innen 13. oktober. Tunnelen blir ikke åpnet for trafikk før i desember 2013. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Krevende tunneljobb i Trondheim er utlyst

Strindheimtunnelen er en del av prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal. Tunnelen skal flytte E 6-trafikken vekk fra Innherredsveien som går gjennom et tett bebygd område og er dårlig egnet som europaveg. På mesteparten av strekningen som blir avlastet, er det tett randbebyggelse på begge sider av vegen.

Hvert av tunnelløpene blir 2 140 meter langt. Profilet blir T 9,5. Tunnelen skal sikres med betongelementer i veggene og PE-skum dekket av sprøytebetong i hengen. I østre ende skal det støpes enn 140 meter lang betongtunnel som inngår i entreprisen. Det gjør også driving av tunnelløp for av- og påramper mot en rundkjøring i dagen som etableres over hovedløpet. Hvert av løpene får T 7-profil og en lengde på ca. 420 meter.

Rundkjøringen er en del av Strindheimkrysset. Før rampene møter rundkjøringen går de sammen i en 90 meter lang betongtunnel. Etablering av Strindheimkrysset og betongtunnelen inngår i entreprisen, som også omfatter omlegging av lokalveger og VA-nett.

Målt i meter inngår det meste av Strindheimtunnelen i entreprisen. Hvis man måler i kroner, blir situasjonen en helt annen. I vestre ende skal det støpes en 330 meter lang betongtunnel gjennom dyp, bløt kvikkleire med mye gammel trehusbebyggelse i nærheten. Dette blir en svært krevende oppgave som er satt ut på egen entreprise.

Arbeidet i vest er så komplisert og tidkrevende at det ikke blir adkomst fra den siden før tunnelarbeidet går mot slutten. All tunnelmassen må derfor kjøres ut på østsiden. Til sammen skal det tas ut rundt en halv million løse kubikkmeter sprengstein. Massen vil bli brukt til utfylling i Grillstadfjæra like øst for østre påhugg. Her skal det etableres boliger, næringsbygg og småbåthavn.