Awilco er blant selskapene som har fått kreditthjelp fra GIEK det siste året. Awilco har bestilt sin tredje rigg, WilcoPromoter, fra Yantai Raffles Shipyard i Singapore. (Bilde: Yantai Raffles)

Kredittrammer sprengt

Lånekostnadene går opp og bankene krever mer egenkapital.

Dermed søker flere «nødhavn» hos Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportfinans, men hos GIEK er det i ferd med å tørke ut.

- Det er dyrere å låne og utlånerne blir mindre villige, sier Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i First Securities.

Ba om økte rammer

- Da vi ba om økte rammer for inneværende år, var det for å være sikre på at vi hadde gode nok rammer, men nå er det usikkert om GIEK har nok rammer mot slutten av 2008, sier Øyvind Ajer, leder av garantiavdelingen i GIEK.

I fjor økte regjeringen GIEKs rammer fra 40 til 50 milliarder kroner, men det var på langt nær nok. Derfor sendte Aker Kværner, bransjeforeningen Norsk Industri og Fellesforbundet hver for seg brev til næringsministeren i fjor høst hvor de ba om at rammene ble økt til 60 milliarder kroner.

Enda håp

Så langt har de ikke blitt hørt, og nå er rammene i ferd med å bli sprengt, instituttet har gitt garantier for prosjekter til en verdi av 37,5 milliarder kroner.

- Det er noe å gå på, men vi har flere søknader inne som er ganske store og tre eller fire av disse vil kunne legge beslag på det som er av ledige midler. Sjansen for at vi ikke har ledige rammer senere i år er stor, sier Ajer.

- Veldig viktig for oss

GIEK gir garantier til eksport for norsk næringsliv og er i praksis alene i Norge om å finansiere selskaper som satser på ny og uprøvd teknologi, og har tilført nødvendig kapasitet i forbindelse med bygging av rigger og skip i Norge og utlandet. Med et stadig strammere lånemarked blir GIEK mer populært.

- GIEK har vært veldig viktig for oss. Vi har fått bankfinansiering på noe av det vi bygger i Kina i dag, men gjennom blant annet Eksportfinans og GIEK fikk vi høyere opplåning på riggen, forteller finansdirektør Arnstein Hernes i Awilco Offshore.

Riggen deres, WilPromotor, er under bygging på Yantai Raffles Shipyard i Kina. Lånefinansieringen er på hele 85 prosent, gjennom kinesisk og norsk Ekportfinans. GIEK garanterer for i underkant av halvparten av finansieringen AV byggekostnaden på nærmere 400 millioner dollar.

Søknader for 23 mrd.

- Bankene vil ofte ikke ta risiko og da er GIEK nødvendig å bruke. Det er ikke så mange andre steder å gå til hvis man for eksempel skal bygge en rigg i India eller Kina, sier Ajer.

For øyeblikket er rundt 13 milliarder kroner ledig, men samtidig har de en søknadsmasse inne på 23 milliarder kroner. Med høy tilsagnsprosent, blir det fort fullt.