IKT

Kraftsatsing på bredbånd

VIDEO ON DEMAND: Harry Potter-filmene kan nå bestilles direkte til TV-en fra videoserveren til iVisjon. Filmen har samme kvalitet som en DVD-film.
VIDEO ON DEMAND: Harry Potter-filmene kan nå bestilles direkte til TV-en fra videoserveren til iVisjon. Filmen har samme kvalitet som en DVD-film. Bilde: WARNER BROS
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
24. jan. 2005 - 11:12

Selskapet iVisjon satser friskt.



– Warner Bros. har noen av de største og beste filmene som noen gang er laget. Vi får alle de nye filmene deres seks måneder etter DVD-premieren. I tillegg får vi en rekke klassikere fra arkivet, sier direktør Øyvind Klausen i iVisjon AS.

Ifølge selskapet, som også har rettigheter på filmer fra 20th Century Fox, har ingen andre norske innholdsleverandører på bredbånds-TV like stort utvalg som iVisjon.

Kundene som bestiller film via iVisjon, får samme filmopplevelse som de som leier DVD-filmer i videosjappa.

– Det er 100 prosent lik kvalitet som på DVD, sier Stein M. Vik i iVisjon. I dag er det kun TV-kundene til bredbåndsleverandøren LOS (markedsselskapet til Agder Energi) som kan leie film via iVisjon. Men selskapet jobber nå med å inngå avtaler med andre lokale bredbåndsnett .

– Vi har f. eks inngått avtale med Nord-Troms Kraftlag, sier Stein M. Vik. Han mener det på sikt også kan være aktuelt å inngå avtaler med større bredbåndsleverandører. – Så fort teknologien tillater det, vil vi også inngå avtaler med ADSL-leverandører. I dag kan vi kun tilby DVD-kvalitet til kunder med fibertilknytning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.