VIKLINGER: Fjerning av statorviklinger. Disse sitter ofte så godt fast at isolasjonen kan bli skadet når de fjernes. Viklingene må fjernes før statorblikket kan byttes ut. (Bilde: KNUT STRØM)
VARMT: Her vises tydelig at deler av stålblikket har hatt det varmt. På det ene er det fremdeles rester igjen av isolasjonslakken. (Bilde: KNUT STRØM)
UBELEILIG: ¿ Havariet skjedde på en tid da vi skulle produsere elektrisk kraft fra fulle magasiner, sier kraftverksjef Karl Svein Thorrud. (Bilde: KNUT STRØM)
TO SKIFT: I kraftstasjonen er det aktivitet i 20 av døgnets 24 timer. To skift arbeider ti timer hver. (Bilde: KNUT STRØM)

Kraftjobb i Glomfjord

  • Kraft

GLOMFJORD: – Vi er i rute og planlegger å ha kraftverket i drift fra 17. mars, sier kraftverksjef Karl Svein Thorrud.

Det spesielle med Svartisen kraftverk er at det bare har ett aggregat,. Med en effekt på 350 MW er det Norges største vannkraftaggregat.





Største vannkraftmagasin

Derfor renner svært mye vann rett i havet fra Storglomvatnet, Norges største vannkraftmagasin med en kapasitet på 3506 millioner kubikkmeter vann.

Siden begynnelsen av jula tappes det 35 kubikkmeter vann i sekundet.

Narves skyld

Havariet skyldes skader etter stormen Narves herjinger for ett år siden. Stormen førte til kortslutninger i nettet og hard påkjenning på generatoren.

– En generator skal tåle en smell, men her ble det for mange på en gang, sier Johan L. Amundsen i Statkraft, fagspesialist på generatorer.

Forkulling

Dette førte til oppvarming av statoren, særlig øverst og nederst.

– Men det ble verst øverst fordi det er større felt her, forklarer han. Oppvarmingen førte til forkulling av isolasjonslakken til stålblikket i statoren. Dermed oppsto små strømmer gjennom platene som igjen førte til mer varme.





Begynte å smelte

– Dette er en prosess som utviklet seg over tid, og derfor skjedde ikke havariet før på høsten. Da var varmeutviklingen blitt så høy at det ble direkte kontakt mellom blikkene. Det igjen førte til mer strøm og mer varme, forklarer Amundsen. Til slutt begynte stålet å smelte og havariet i august var et faktum.

Etter en reparasjon og etter kort tids drift skjedde et nytt havari 24. oktober. Allerede ved første gangs havari ble en ny stator bestilt. Slike ting har en leveringstid på rundt ett og et halvt år. Derfor ble det gjort forsøk på reparasjon ved å slipe av deler av statorblikket.

– Det viste seg at skadene var mer omfattende enn antatt. Derfor skjedde det nye havariet, sier kraftverksjef Karl Svein Thorrud. Da var eneste mulighet en omfattende reparasjon for å få verket i gang igjen.





Fagfolk fra Sverige

Alstom, som har kontrakt på reparasjonen, og måtte hente inn fagfolk fra Sverige for å få folk med riktig kompetanse. De arbeider sammen med ti ansatte fra Statkraft kraftverkgruppe Glomfjord. Derfor blir det arbeidet i to skift på ti timer.

For å skifte blikket i en høyde på nesten 0,5 m fra toppen, måtte de 364 viklingene i statoren først tas ut.

Det er ingen enkel oppgave, men bare to ble ødelagt og måtte kasseres. Heldigvis hadde de 15 i reserve. Viklingsstavene ble rehabilitert på stedet i en plasthall som er midlertidig satt opp inne i stasjonshallen.

Problemet er å finne fagfolk som kan dette arbeidet. Viklere er normalt ikke særlig etterspurt etter at ABB la ned produksjonen av vannkraftgeneratorer i Drammen.

– Vi ser tydelig effekten av at vår vannkraftkompetanse forvitrer, påpeker Thorrud.





Nytt aggregat

Med en tykkelse på bare 0,5 mm skal rundt 27 000 blikk byttes ut. Blikket blir produsert i Polen ved hjelp av maskiner som laserskjærer platene.

Etter at blikket er på plass, skal viklingsstavene monteres og kobles sammen. Deretter må det gjøres trykkprøver og testing av isolasjonen før den 450 tonn tunge rotoren kan heises på plass. – Bare løftet av rotoren er en stor jobb, sier kraftverksjef Thorrud.

Under byggingen av kraftverket ble satt av plass til et nytt aggregat. Like før jul ga styret i Statkraft grønt lys for å installere dette. Det er planlagt med en effekt på 250 MW.