Funksjonskontraktene, som blant annet omfatter brøyting og strøing, blir vesentlig dyrere i årene som kommer viser tilbudsåpningen på fire nye kontrakter i Region Øst.

Kraftig prishopp på funksjonskontrakter

  • arkivnyheter

Folkene i Statens vegvesen som steller med drifts- og vedlikeholdskontraktene i Region Øst fikk seg en kraftig overraskelse da de åpnet tilbudene til de fire kontraktsområdene som i år er ute på anbud. De laveste tilbudene fra entreprenørene ligger mellom 40 og 50 prosent over de prisene man satte oppdragene ut for på de samme strekningene i 2004. Sjefingeniør Magne Smeland forteller til Våre Veger at prisene også ligger rundt 30 prosent høyere enn de anslag som vegvesenet selv hadde gjort i forkant av tilbudsutlysningen.

De fire strekningene det er snakk om ligger i Asker og Bærum, riksveger gjennom Oslo Øst, gjennom Rendalen, Engerdal og Trysil og mellom Gjøvik og Toten.





Store sprik

Til Asker/Bærum-kontrakten har tre entreprenører lagt inn tilbud. Lavest ligger Mesta med 146 mill kroner, deretter kommer NCC Roads med 170 og høyest pris vil Kolo Veidekke ha med 224 mill kroner.

Oslo Øst-kontrakten har fire tilbydere.Lavest ligger ISS Landscaping (tidl Vaktmesterkompaniet) med 147 mill kr, deretter følger NCC Construction med 160 mill, Mesta på 171 mill og Oslo Vei på 184 mill kroner.

Tre entreprenører ønsker å være med i konkurransen og driften av riksvegene i Rendalen/Engerdal/Trysil. Lavest ligger mesta på 118 mill kroner med Kolo Veidekke hakk i hæl på 120 mill. NCC Roads ligger høyest med 154 mill kr.

Også Gjørvik/Toten-kontrakten har tre tilbydere. Her ligger NCC Roads lavest med 140 mill kr, med Kolo Veidekke på annenplass med 146 mill og Mesta med 159 mill kroner.





- Naturlig korrigering

Da driften og vedlikeholdet av riksvegnettet ble fullt konkurranseutsatt i 2003, oppnådde man en umiddelbar prisnedgang på mellom 20 og 30 prosent, og både politikere og Statens vegvesen konstaterte en positiv effekt av et åpnere marked. I årene etterpå og fram til i dag, er det blitt tydelig at dette var ukjent mark for entreprenørene, og at mange har tapt penger på de første kontraktene som ble inngått.

- Jeg synes dette er en naturlig korrigering i det som har vært et nytt og ukjent marked for entreprenørene, sier regiondirektør Kjell Inge Davik i Mesta i en kommentar til tallene fra Region Øst.

- Samtidig har det skjedd en utvikling på kontraktssiden som gjør at spesifiseringen av oppgaver nå er tydeligere, og at man ser at arbeidsomfanget på enkelte oppdrag er større enn tidligere antatt, sier han.

I tilegg til at entreprenørene nå ser ut til å ville ta seg bedre betalt for funksjonskontraktene, bygger nå Statens vegvesen opp sin byggherrefunksjon for å få til en bedre oppfølging av entreprenørenes jobb. Samfunnskostnaden for drifts- og vedlikeholdskontraktene vil derfor øke ytterligere enn det tilbudene fra entreprenørene gir signal om.





Mindre asfalt?

Magne Smeland i Statens vegvesen Regiøn Øst konstaterer at prisøkningene er langt høyere enn de hadde tenkt seg.

- Ja, dette innebærer større kostnadsøkninger på driftssiden enn vi har lagt inn i våre regnestykker. Hvis ikke det budsjettmessig tilføres mere penger til drift og vedlikehold av vegnettet, vil dette innebære at vi må skjære ned på den delen av driftskostandene som ikke ligger inne i disse kontraktene. Og det betyr i realiteten mindre til asfalt i årene som kommer, fastslår Magne Meland.