PASSER SAMMEN:- Det er et spesielt konsept, men ofte er det de samme menneskene som er opptatt av miljø og kultur, sier Grete Ingeborg Nykkelmo. (Bilde: Chell Hill)

Kraft & Kultur satser i Norge

  • Kraft

Strømleverandøren Kraft&Kultur etablerer seg i Norge og har ansatt Grete Ingeborg Nykkelmo (49) som leder av Norges-satsingen.

– Dette er en fantastisk spennende utfordring, sier Nykkelmo til Teknisk Ukeblad.

– Spesielt konsept

Troms Krafts strømleverandør Kraft&Kultur har blitt en stor suksess i Sverige og Finland. I Sverige er selskapet landets sjette største kraftselger med en omsetning på om lag tre milliarder kroner. Oppskriften er kombinasjonen strøm, miljø og kultur.

– Det er et spesielt konsept, men ofte er det de samme menneskene som er opptatt av miljø og kultur. Jeg har jobbet både med energi og med kulturlivet blant annet gjennom arbeidet med å få på plass sponsoravtaler, forteller Nykkelmo, som har vært markedssjef i Statkraft i fem år.

Les også: Troms Kraft tar Sverige med strøm

Norsk tilpasning

Den første store lanseringen i Norge vil skje i forbindelse med Festspillene i Bergen i mai.

– Da blir det en hel del aktivitet, forsikrer Nykkelmo.

Hvordan tror du det blir å selge dette produktet til nordmenn?

– Jeg er litt usikker på hvordan det kommer til å bli mottatt. Svenskene har nok kommet litt lenger når det gjelder miljø og økologisk tenkning enn oss, men en stor del av den norske befolkningen er jo også opptatt av denne utfordringen. Det er mulig vi må tilpasse satsingen til norske forhold.

Forlagsvirksomhet

Kraft & Kultur driver i Sverige internettbokhandel, nettbasert økologisk varehus, bokforlag og å gir ut Sveriges største kulturmagasin og et reiselivsmagasin. I porteføljen er mer enn 60.000 privatkunder og halvparten av Sveriges kommuner.

Kraft & Kultur har vært etablert i Finland i 1,5 år og har allerede 35.000 kunder.

Les også:

Norsk strøm er ikke ren: Halvparten er kull- og atomkraft

Grønn milliardbutikk

Sikler på norsk kraft

Vil tallfeste "grå strøm"