Mange store prosjekter sliter med å overholde budsjettoverslagene. Tilbudene som innhentes er rett og slett for dyre. (Bilde: colourbox.com)
STOPPER OPP: Kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Rygh i Statsbygg mener det er svært viktig at byggeprosjekter ikke stopper opp i et overopphetet marked. Foto: Statsbygg (Bilde: Richardsen, Tor)
PRESTISJEPROSJEKT: Tilførselsveg til den nye Hardangerbrua lå 80 millioner over antatt pris.Nå er vegvesenet i tvil om byggingen av brua i det hele tatt kan realiseres slik prisene er. Illustrasjon fra Statens vegvesen. Foto: Scanpix (Bilde: STATENS VEGVESEN )

Kostnadssjokk i byggenæringen

  • Bygg
  • Høgskolen i Vestfold: Ett tilbud levert inn. 100 millioner kroner over budsjett
  • Bro over Nidelven: Ett tilbud, 75 millioner kroner over budsjett
  • Tilførselsvei Hardangerbrua: Få tilbud, 80 millioner kroner over budsjett
  • Ny ferjekai i Stavanger: Ingen tilbud
  • Bybanen i Bergen: Ber om økning i kostnadsrammen fra 1,9 millioner til 2,4 millioner kroner




Få og dyre tilbydere

– Nå har det toppet seg. Vi merker problemene veldig godt og for oss er det en utfordring at budsjettene for våre bygg settes flere år før byggestart, sier kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Rygh i Statsbygg.

– Vi merker at det har skjedd noe i markedet nå. Vanligvis har vi hatt gode treff på våre kostnadsoverslag, men nå får vi inn tilbud som er mye høyere enn det vi har budsjettert med, sier utbyggingssjef i Statens vegvesen region vest, Kjartan Hove.

Til de største utbyggingsprosjektene melder det seg få og dyre tilbydere.

– Vi vil få problemer med å finansiere planlagte prosjekter, sier Hove.

Statsbygg strever med samme utfordring:

– Vi må forholde oss til budsjettene vi har og kan ikke godta enhver pris. Men dette er en stor utfordring for hele markedet, som vi særlig merker på konkrete prosjekter, sier Hege Njaa Rygh.





Høyskolebygg

Statsbygg måtte avlyse konkurransen om å bygge Høgskolen i Vestfold etter at det kom inn bare et tilbud som lå 100 millioner over budsjett. Isteden forhandlet den statlige byggherren direkte med to entreprenører.

– Saken ligger nå til vurdering med høyere kostnadsoverslag enn vi hadde beregnet, sier Njaa Rygh.

Også Kjartan Hove i Statens vegvesen kan ramse opp en rekke eksempler på rådyre prosjekter.





Skylder på entreprenørene

Statens vegvesen mener entreprenørene har så godt marked at de bevisst velger bort veivesenet fordi de har høyest kostnadsmessig risiko.

– Vi er også blitt beskyldt for å være kostnadsdrivende, men alle store byggherrer opplever akkurat det samme som oss, sier Kjartan Hove.

Vegvesenet har varslet at de vil kalle inn Maskinentreprenørenes Forbund til et møte. Det bekrefter også forbundets administrerende direktør Trond Johannesen.

– Vi skal møtes og i forkant har vi sendt Statens vegvesen en oversikt over ledig kapasitet i anleggsbransjen og en del om kostnadsutviklingen, sier Johannesen.

– Del opp

Han mener løsningen er å dele opp store prosjekter i mindre, slik at også små og mellomstore bedrifter kan delta.

– Det har vært mitt råd lenge, sier han.

– Har du fått gehør for det?

– Jeg er sikker på at det vil komme etter hvert, sier Trond Johannesen.