SIKTER MOT SKYENE: Luftfarten er blitt en av kortsvindlernes bastioner. (Bilde: SCANPIX SWEDEN)

Kortsvindlerne flyr høyt

  • IT

Når du kjøper flybilletter hos eksempelvis SAS og Norwegian, slipper du å bruke nettbankkalkulator eller andre sikkerhetsteknologier for å validere kjøpet.

Alt du trenger, er et gyldig kredittkortnummer og utløpsdato.

Ønsker ikke sikkerhet

I motsetning til stadig flere nettbutikker, har flyselskaper både i Norge og andre land så langt funnet at gevinsten ved økt sikkerhetsnivå ikke oppveier den negative økonomiske effekten.

Erfaringene så langt viser nemlig at mange kunder blir irriterte når de ikke får kjøpt billett uten å ha nettbankkaulatoren parat.

I mange tilfeller så irriterte at de enten dropper å kjøpe billettene på nett, eller prøver konkurrenten i stedet.

Svindles fra utlandet

Dette har mange kriminelle visst å utnytte seg av. Tapene fra kortsvindel svir nå på pungen for flyselskapene, som selv må bære tapene når billetter kjøpes med falske eller stjålne kort.

For SAS representerer medlemskapet i det såkalte Star Alliance-nettverket en ekstra utfordring, forklarer sikkerhetssjef Bjørn Tvete-Berger.

– Via SAS-sidene kan man kjøpe billetter til strekninger i utlandet som betjenes av andre selskaper i nettverket. Tendensen er at denne svindelen er godt organisert, sier Tvete-Berger.

Ikke fengselsfugler

De falske bestillingene kommer gjerne fra utenlandske IP-adresser, forteller han.

– Vi har kunnet se at visse destinasjoner er overrepresentert. Blant annet er det tydelig at Spania tiltrekker svindlerne, sier Tvete-Berger, som understreker at det er komplisert å få stanset de kriminelle.

– Dersom svindleren lykkes, er jo fuglen bokstavelig talt fløyet, sier han.

Hemmelige tiltak

Problemet har vært en kime til stor bekymring hos SAS, som nå likevel mener å kunne tøyle problemet langt bedre enn tidligere.

– Vi har truffet noen tiltak ut fra de erfaringene vi har med bedragerne, og har registrert at bedrageriforsøkene har gått betydelig tilbake. Men fortsatt er dette et område vi fokuserer på, sier Tvete-Berger.

Akkurat hva disse tiltakene går ut på, vil han derimot snakke minst mulig om.

– Detaljene ønsker vi å holde for oss selv, både av hensyn til de kriminelle og til konkurrentene, sier sikkerhetssjefen.

Vanskelig å stoppe

Også Norwegian vil problemet til livs, bekrefter kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

– Også vi taper penger på kredittkortsvindel, men jeg har ikke så mye å gå ut med foreløpig annet enn å bekrefte at også vi er berørt av problemet og leter etter måter å komme det til livs på, sier Skånvik.

– Det oppleves også som at disse sakene godt kunne hatt høyere prioritet hos politiet, legger hun til.

Tatt på fersken

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer, har det vært tilfeller på Gardermoen hvor svindlere er tatt på fersken opptil flere ganger, men der politiet ikke har grepet inn på grunn av uenighet om hvilket politidistrikt forbrytelsen "sokner til".

Bjørn Tvete-Berger i SAS vil likevel ikke kritisere politiet.

– Det er riktig at politiet hittil har plassert forbrytelsen der dataserverne står, der vi har hovedkontor på Fornebu. Jeg har likevel inntrykk av at hovedproblemet ligger i generell ressursmangel. Dette er tunge prosesser å avsløre, sier han.

Spøkelseskort

Tyvene har nå også begynt å stjele kortnummerserier, forteller Tvete-Berger.

– Dette har gjort svindlerne i stand til å gjennomføre transaksjoner ved hjelp av kort som ennå ikke er trykket opp og produsert, noe som gjør etterforskningen enda vanskeligere, sier han.

NSB hever sikkerheten

Det svindles også på skinner, men NSB avviser at problemet er betydelig.

Likevel vurderer togselskapet i disse dager å innføre høyere sikkerhet rundt sine e-billetter.

Konkret dreier det seg om den VISA-utviklede 3D secure-protokollen, som også blant annet MasterCard støtter.

– Det vil innebære at kundene blir rutet via nettbanken sin før kjøpet kan fullføres. NSB har allerede gjort livetester med 3D secure og omsetningen har gått litt ned, men her tror vi vanene vil endre seg etter hvert, sier kommunikasjonssjef Anne Rygg.

Liten pengegevinst

Kunder som har blitt frastjålet kort og kortinfo får kravet refundert så lenge de har sperret kortene, understreker Rygg.

Det ligger dermed heller ikke umiddelbar økonomisk gevinst for selskapene i å gjøre sikkerheten bedre.

– En heving av vårt sikkerhetsnivå ved kjøp av billetter, er det først og fremst bankene og kortselskapene som tjener på. Men en god sikkerhet gir jo også en trygghet for kundene indirekte, sier Rygg.