Kortere, lavere, fetere

Den nye modellen er 35 millimeter lavere, 35 millimeter kortere og hele 65 millimeter bredere.

Produsentene sier i en melding at fordi sporvidden foran øker med 34 millimeter og bak med 45, sitter bilen enda bedre på veien.

Og selv om den er kortere, har den visstnok god plass til bagasjen: Bensintanken ligger nå midt under bilen og stjeler ikke plass i bakenden.

Sin vane tro har Honda satset på spreke motorer, det har de gjort helt siden gamle bil- og motoringeniør Soichiro Honda startet sin fabrikk like etter 2. verdenskrig, med enkle motorsykler.

83-140 hk

Dagens Civic har en 1,3 liter på 61 kW/83 hk eller en 1,8 liter på hele 140 hk/103 kW.

Fabrikken brukte tretti år på å melde seg inn i dieselklubben, men nå har de en 2,2 liter turbomatet sak på 140 hk.

Men den får ikke Norge. Her beskatter vi jo effekt og ikke utslipp. Dumt nok, for dieselvarianten på 140 hk slipper ut 30 prosent færre uønskede avgasser enn bensinvarianten gjør.

Det er snart bare Stortinget som ikke oppfatter slike nyanser.

Ny Civic kommer til Norge utpå nyåret. Prisene er ikke kjent men Civic har jo aldri vært noen utpreget billigbil.

Bare nå folk ikke synes den likner en styla padde.