Sør-Koreanske myndigheter vil ha flere anløp av LNG-skip med norsk gass i frmtida. Her er LNG-skipet Arctic Princess. Hun er 288 meter lang og har en lastekapasitet på 147.000 m3 LNG. LNG-en blir transportert ved minus 163 grader Celsius i fire kuletanker om bord i skipet, hver med en diameter på 42 meter. En full last med LNG inneholder nok energi til å dekke ett års energiforbruk i en by med 45.000 innbyggere. (Bilde: Høegh)
Næringsminister Dag Terje Andersen i spissen for den rundt 100 personer store næringslivsgruppen som følger i kronprinsparets kjolefar i Sør-Korea. (Bilde: Ole Helgesen)

Koreanerne vil ha Snøhvit-gass

  • Olje og gass

Snøhvit-prosjektet:



  • Europas første eksportanlegg for flytende naturgass (LNG)
  • utvinning og ilandføring av gass fra feltene Snøhvit, Albatross og Askeladd
  • mottaks- og prosesseringsanlegg på Melkøya utenfor Hammerfest
  • tankskipstransport av LNG til markeder i Europa og USA

Eiere i Snøhvit

  • Statoil ASA (operatør) 33,53%
  • Petoro AS1 30,00%
  • Total E&P Norge AS 18,40%
  • Gaz de France 12,00%
  • Hess Norge AS 3,26%
  • RWE Dea Norge AS 2,81%


Seoul: Koreanerne uttrykte stor interesse for LNG fra Snøhvit i et møte mellom norske og koreanske myndigheter i Seoul tirsdag.

Men ettersom gassen fra Snøhvit allerede er solgt på langsiktige kontrakter, må produksjonskapasiteten utvides hvis det skal inngås nye avtaler.

Operatør Statoil har allerede planer for å utvide med ett eller to nye LNG-anlegg, også kalt tog 2 og tog 3. Men selskapet har foreløpig ikke tatt en investeringsbeslutning.

Tørster etter gass

Sør-Korea er verdens nest største importør av LNG, bare slått av Japan.

På grunn av stadig økende forbruk vil landet få problemer med forsyningene av flytende naturgass innen 2013.

Derfor prøver koreanerne å lokke Statoil og norske myndigheter til å utvide LNG-produksjonsanlegget i Hammerfest kommune, på tross av den enorme avstanden mellom Finnmark og Seoul.

- Jeg får stadig henvendelser angående Snøhvit. Det er helt klart at koreanerne er veldig interesserte dersom Statoil tar en investeringsbeslutning om å utvide met et nytt LNG-anlegg, sier Morten Henry Westvik, handelsråd ved den norske ambassaden i Sør-Korea.

Kamp om ressursene

Sør-Korea ønsker å redusere sin bruk av olje, blant annet på grunn av den høye oljeprisen og av miljøhensyn. Men Asias fjerde største økonomi kjemper hardt mot India og Kina om energiforsyningene.

Verdensmakredet for LNG er på 104 millioner tonn årlig. Av dette kjøper Sør-Korea 16 millioner tonn. I dag importerer landet det meste av LNGen sin først og fremst fra Indonesia, Qatar, og Oman og noe fra Malaysia, Brunei, De Forent arabiske emirater og Australia.