Krisepakker til asfaltering i fjor har redusert etterslepet på enkelte veistrekninger, men ellers ser det ut til at konkurranseutsetting av drifts- og vedlikeholdsoppgaver har liten effekt. (Bilde: Scanpix)

Konkurranseutsetting hjelper ikke

Samferdselsdepartementet skal evaluere effektene av konkurranseutsetting på kvaliteten av drift og vedlikehold av veier - og de kraftige prisøkningene. Konsulentselskapet har fått oppdraget, og skal ifølge Dagens Næringsliv levere sin rapport i vår.

Kostnadene øker

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier det så langt ikke ser ut til at Statens Vegvesen har noe som helst å hente på konkurranseutsetting:

- Nei, det ser faktisk ut som det ikke er noe å spare. Første året falt anbudsprisene med 35 prosent. Da skulle vel entreprenørene prise seg inn. Men de to påfølgende årene økte prisene med henholdsvis 40 og 44 prosent, sier Kleppa til avisen.

Bare krisepakke hjelper

Kostnadsøkningen har vært nærmere 50 prosent over den generelle kostnadsveksten i anleggsmarkedet, mener departementet.

Bare krisepakkebevilgning til asfaltering i fjor har redusert vedlikeholdsetterslepet. Utenom det ser det ut til at økte veibevilgninger ikke har gitt bedre vedlikeholdsstandard på norske veier de siste årene.