Konkurranse eller samarbeid

MARCO TABARELLI

er seniorrådgiver i Milano

marco.tabarelli@ntc.no

@brd1:MOBILMARKEDET I ITALIA har nådd nye høyder de siste årene, og hvert år blir nye rekordtall presentert. Minst 83 prosent av alle italienske familier eier en mobiltelefon, og antallet mobilabonnenter er like høyt som antallet innbyggere, inkludert barn! Dette har likevel ikke spart landet for de overdrevne investeringene som fant sted under dotcom-bølgen.

Som en gresshoppesverm for bonden, eller som SARS for en turoperatør, er UMTS blitt en pest og en plage for telekommunikasjonsbedriftene i Europa. Tidligere investeringer trues nå av ny teknologi, som er mindre kostbar å ta i bruk, samtidig som den dekker forbrukernes behov bedre. Eller er det kanskje ikke slik?

Hard konsesjonskamp

Den harde kampen for å få konsesjon som utspilte seg i resten av Europa fant også sted i Italia fra 2000 til 2001. De (u)heldige vinnerne av anbudskonkurransen for utbygging av UMTS-nettet ble Andala H3G (Hutchison Whampoa), Ipse2000 (Telefonica), Vodafone, TIM, Wind (Enel). Den samlede prisen kom på 13 milliarder, eller omkring 2,5 milliarder pr. operatør. Prisen var ikke i nærheten av de DEM 98,8 milliarder som ble betalt i Tyskland eller de £ 23 milliarder som ble brukt i Storbritannia, men skulle likevel tjenes inn.

Som så ofte står Italia i en særstilling. På den ene siden finner man monopolbedriftene TIM og Vodafone, på den andre de nye aktørene med UMTS-konsesjonen som sitt angrepsvåpen eller trumfkort.

En av konkurrentene har allerede falt i kampen: IPSE 2000; det spanske fremstøtet mot det italienske markedet, har nesten kapitulert. Det enorme Hong Kong-baserte Hutchison Whampoa Limited (H3G) er presset og inne i en bekymringsfull utvikling.

Partnerne i H3G er Ericsson og Siemens når det gjelder infrastruktur, RCS og HDP (de sentrale italienske innholdsleverandørene) når det gjelder innhold og Nec og Mtorola for terminaler.

Katastrofen

I forkant av UMTS-lanseringen var det flere som stilte spørsmål ved oppgraderingen. Spekuleringene resulterte altså i store problemer for de to firmaene Ipse og H3G, og skadet markedsføringen for de tre gjenværende selskapene (TIM, Vodafone, Wind). Usikkerheten dreide seg om nytten i en slik oppgradering som de fleste mente allerede hadde tilstrekkelige alternativer i det italienske markedet. Taletelefon var allerede godt dekket av GSM-tjenester som SMS og delvis også av MMS. Selv om GPRS ikke er like effektivt, så fremstod det som et alternativ til bredbåndstjenestene som ble tilbudt via UMTS.

Dermed var bare markedet for videokommunikasjon tilbake til 3G. Dette markedet alene hadde vist seg for lite for selskapene i resten av Europa, men ikke i et land hvor det er et must "to show off". De italienske forbrukerne klarte tydeligvis ikke stå imot mulighetene med NEC 606: å la bestemor se barnebarnets første steg, vise kameraten den nye bilen eller å la bestevenninnen ta den nyeste antirynkekremen i øyesyn.

Som italiener er det bare å innrømme at dette muligens er klisjeer, men i løpet av en måned mente 64.000 personer det motsatte. Fenomenet må ikke forveksles med velkjente strategier fra internettbransjen, der man ved hjelp av dumpingpriser på nye tjenester kaprer nok kunder for å oppnå kritisk masse. Prisen på 85 i måneden, som ikke inkluderer UMTS-telefon ( 800 i tillegg) og 140 inkludert leie av mobiltelefon, er ikke spesielt lav.

Pakken inkluderte riktignok vel 10 timer samtale og 10 timer video (som kunne oppspares), 150 SMS, 50 MMS, 100 e-poster samt 100 nedlastbare filer fra nettet i uka.

Nå er det imidlertid kommet nye skyer på himmelen for 3G i Italia. Trusselen kommer fra EDGE-teknologien (Enhanced Data for Global Evolution) som den største mobilaktøren, TIM, forbereder seg på å ta i bruk. Det er snakk om en ny teknikk for modulisering av signalet som gjør det mulig å tredoble hastigheten for overføring av data på et GSM/GPRS-nett.

Virkelig konkurranse?

Den nye teknikkens mange muligheter har ført til spekulasjoner om en mulig konflikt med 3G mobiltelefoni. TIM mener imidlertid at uten utviklingen av et 3G-nett ville oppgraderingen av de eksisterende nettverkene heller ikke vært nødvendig.

UMTS vil bli bygget ut over en femårsperiode hvor man først gir dekning til de store byene og deretter til de resterende områdene i landet. Jo flere multimedietjenester som tilbys, desto mer vil et selskap bli presset til å oppgradere sitt nett. Vi snakker altså om kontinuerlige utbedringer som bør gjøres, og som omfatter både sender- og mottakersystemene. EDGE vil dermed gjøre det mulig å tilby nye tjenester til kundene samtidig som behovet for økt båndbredde vil bli en realitet. Dette vil i sin tur tvinge mobiloperatørene til å ta i bruk UMTS.

Norske muligheter

Mobilmarkedet i Italia vokser kontinuerlig og antall telefonabonnenter har allerede oversteget 50 millioner. Selv om hoveddelen av abonnentene er kontantkortkunder, ligger tallet stabilt høyt.

Den gjennomsnittlige driftsinntekt en tjenesteleverandør har pr. GSM-abonnement (ARPU) øker stadig. I et heller labert år for telekommunikasjonssektoren registrerte man en økning på 2 prosent. Bare samtaleinntektene har økt fra 310 til 317 i året, og etter to vanskelige år øker resultatet.I første kvartal av 2003 registrerte TIM 8943 millioner minutter med samtale.Tilleggstjenestene, som selskapene så på som uviktige for bare et år siden, tilbys nå i stadig nye former.

Erfaringene fra Norge, der man var raskt ute med å åpne for innholdsbaserte tjenester, har vakt stor interesse. De mest interessante områdene er: smart browsing, MMS delivery, programmer som omformer samtale til tekst, Multiplayer Action Games Java native, Bluethooth-programmer, M2M (f.eks. Automotive), Peer-To-Peer SW, Antivirus for SmartPhone, Mobile IP, Mobile Blog.