Kongen over tunneler

– Mesterverket som knytter øst og vest ferjefritt og uværssikkert sammen, er i sannhet en kongetunnel i både lengde og teknologi. Det hevdet fylkesmann og sivilingeniør Oddvar Flæte under åpningen av Lærdalstunnelen 27. november. Kong Harald foretok den offisielle åpningen.

Verdens lengste tunnel på 24,5 km mellom Aurland og Lærdal gir en ferjefri stamvei mellom Oslo og Bergen. Den tidligere verdensmesteren, St. Gotthardtunnelen med en lengde på 16,9 km, er grundig slått med nesten 7,6 km. – Et imponerende stykke ingeniørkunst, sa kong Harald om den nye tunnelen, før han skar over båndet med en spesiallaget kniv.

Tryggest

– Trafikantene kan kjenne seg trygge når de kjører i Lærdalstunnelen, sa veisjef Lars Lefdal under folkefesten med rundt 4000 tilskuere. Lærdalstunnelen tilfredsstiller alle de nyeste krav til sikkerhetsutstyr i veitunneler. Brannvesenet i både Aurland og Lærdal har også fått oppgradert sitt utstyr.

Totalt har prosjektet kostet 1080 millioner kroner. Av dette har 100 millioner gått til daganlegget og 980 millioner til selve tunnelen. Det gir en pris på 40.000 kroner pr. løpemeter tunnel. – En rimelig kostnad forhold til de spesielle utfordringer man har stått over for, sier Lefdal.

Tunnelen har en overdekning på vel 1400 meter fjell og ligger i et område med mye sprakefjell. Den er derfor svært godt sikret med rundt 200.000 fjellbolter, samt 50.000 kubikkmeter sprøytebetong. Driving i sprakefjell er en stor utfordring. – Du må være på vakt hele tiden, sier prosjektleder Jon Kvåle ved Sogn og Fjordane vegkontor.

Statens vegvesen har utført arbeidet på Aurlandssiden med 11 km tunnel fra påhogget på Nyheim. Dessuten har de sprengt 800 meter av tunnelen inn fra Håbakken i Lærdal. Resten er utført av entreprenørselskapet NCC Norge AS. ABB Installasjon har hatt en stor entreprise i forbindelse med det elektriske anlegget.

Renest

Svært strenge krav er satt til luftkvaliteten i tunnelen. Ventilasjonsanlegget er dimensjonert for 400 biler i timen, og det bør være rikelig, siden trafikken i gjennomsnitt er beregnet til rundt 1000 biler i døgnet. Anlegget trekker frisk luft inn gjennom begge inngangene, for til slutt å bli blåst ut gjennom en ventilasjonstunnel i Tynjadalen, rundt seks kilometer fra Lærdal. Her er det montert to vifter som hver har en motoreffekt på 540 kW. Begge viftene har vannkjøling som ekstra sikkerhet mot brann.

På den 18 kilometer lange strekningen mellom Aurland og ventilasjonstunnelen er 32 impulsvifter montert i taket. Hver vifte har en effekt på 36 kW. Når alle viftene går for fullt, blir 200–250 kubikkmeter luft trukket inn både fra Aurland og Lærdal. Lufthastigheten kommer da opp i fem meter pr. sekund.

Omløpstunnel

Omtrent midt på strekningen mellom Aurland og ventilasjonstunnelen ligger et renseanlegg som en omløpstunnel ved siden av trafikktunnelen. Renseanlegget er det første i sitt slag som er utviklet av ABB Miljø med bistand av Statens vegvesen.

Først renses luften gjennom et elektrostatisk filter som fjerner støvpartikler. Deretter går den gjennom et spesielt kullfilter for å omdanne nitrogendioksid til oksygen og nitrogen. Kullfilteret har en flate på hele 425 kvadratmeter. Hele renseanlegget med sprenging, betongarbeid og elektroinstallasjoner har kostet ca. 50 millioner kroner.

Prosjektleder Kvåle skulle gjerne ha unngått ulykken der en tunnelarbeider fikk en varig yrkesskade etter at stein falt ned. Ellers har han problemer med å trekke frem ting som kunne vært gjort annerledes underveis. – Kanskje noen småfeil. Vi sitter med god samvittighet for å har levert fra oss et godt prosjekt. Vi i byggeledelsen har hele tiden dratt sammen mot et felles mål, sier han ettertenksomt.

Årsdøgntrafikk: 1000 kjøretøy