Kompakt diesel

Et treårs utviklingsprogram har ledet fram til en ny miljøvennlig og kompakt motor med 250 mm boring, primært for turtallsområdet 720–1000 o/min og et effektområde mellom 1100 og 2700 kW.

To sekssylindrede prototypmotorer er bygd, én ved Rolls-Royce Marine i Bergen og en ved Hyunday Heavy Industries i Korea. Partene har produsert og utvekslet ulike deler, for å korte ned byggetiden, opplyser Lars M. Nerheim i Rolls-Royce Marine, avdeling Engines Bergen. Han er sjefsingeniør og prosjektleder for nyutvikling.

Første ordre

Den første ordren på den nye motoren er skrevet. Ordren omfatter fire nisylindrede motorer for levering våren 2002. Disse vil inngå som hovedkomponenter i et diesel-elektrisk framdriftsanlegg for et nytt avansert offshorefartøy som er under bygging her til lands. Opsjon er avtalt på levering av ytterligere fire motorer for et mulig søsterskip.

Et av hovedmarkedene er hjelpemotor for tungoljedrift på store handelsskip. Et annet attraktivt anvendelsesområde er framdriftsmotor med mekanisk eller elektrisk overføring. Kravspesifikasjonen omfatter også gassdrevet utgaver for både marine og stasjonere anvendelser i miljøvennlige kraft-varmeverk.

Turtallsområdet ble optimalisert rundt 900 (60 Hz) og 1000 o/min (50Hz). Dette var det beste kompromisset mellom kompakte byggemål og gunstig kW-pris på den ene siden og ønsket om å begrense turtallet for visse typer anvendelser i de mer konservative deler av markedet, på den annen. Motoren er også tilgjengelig for lavere turtall. Brenselsforbruket skal være ca 5 prosent lavere enn tidligere, tilsvarende motorer. NOX-utslippet blir mer enn tilsvarende redusert.

Tilstandsbasert vedlikehold

Elektronisk styring og overvåking muliggjør tilstandsbasert vedlikehold.

– Motoren har få og lange overhalingsintervaller, enten den går på diesel- eller tungolje. Intervallene er satt til 15.000 timer for “top end”-overhaling (ventilsliping/skifte av stempleringer) på tungoljedrift og 20.000 for dieseloljedrift; 30.000 timer for “bottom end” (veiv-og rammelager) overhaling på tungolje og 40.000 timer for dieseloljedrift.

Motorkonstruksjonen tar utgangspunkt i utstrakt integrering og modulisering for å redusere antall deler. Én spesiell løsning er den separate sylinderenheten, som består av topplokk, vannkappe, sylinderforing med stempel og veivstakens øvre del, og som meget lettvint kan demonteres og skiftes med én komplett overhalt enhet. Dette forenkler arbeidet og reduserer motorens driftsstans ved hovedoverhalinger til et minimum.

Innsprøytingsutstyret er utstyrt med en totrinns ventil for å variere innsprøytingstidspunktet. Innsprøytingspumpene er bygd slik at brennolje og smøreolje skilles totalt og dermed hindrer at lekkbrennstoff kan fortynne og skade smøreoljesystemet.

Ukjølt turbolader

Turboladesystemet er av pulstypen, med nyeste generasjon ukjølt turbolader med radialturbin og glidelagre. Det er lagt opp vaskesystem både for kompressor- og turbinsiden. Ladeluftkjølingen er totrinns, og temperaturen er elektronisk styrt. Ladeluftsystemet er dessuten utstyrt med dråpefanger for å hindre utfelt vann å trenge inn i motoren.

Motorens hjelpesystemer er samlet i forkant-moduler, som gir en komplett utstyrt motor i en kompakt utforming.

Driftssikker

Få deleflater og koblinger skal redusere faren for lekkasjer. De ulike komponentene kan enkelt demonteres som egne enheter eller moduler. F.eks. er smøreoljekjøleren en standard platekjøler, men med en spesiell bakplate som muliggjør demontering av komplett kjøler som én enhet, for rengjøring og trykktesting.

Instrumenteringen er bussbasert (CAN-open) med en påbygget elektronikk-enhet og et instrumenthus av touch-screen-typen. Dette skal gi operatøren klar oversikt over motorens driftstilstand. Ikke minst gir det meget enkel kommunikasjon med kontrollrom eller bro, sier Nerheim.