Slik ser tu.nos whitepaper-seksjon ut. (Bilde: Skjermdump)

TU lanserer whitepaper

Nye produkter for lesere og annonsører.

Innholdsmarkedsføring, content marketing, native ads. Kjært barn har mange navn.

Nå er vi klare for å rulle det første av en rekke slike annonseprodukter på tu.no.

Innholdsmarkedsføring

Vi ønsker å tilby ulike former for kontekstuell markedsføring, der annonsøren tilbyr relevant innhold som er så sømløst integrert i brukeropplevelsen som mulig.

Innholdsmarkedsføring i sin optimale form gir leserne en merverdi utover det redaksjonelle innholdet, og virker ikke forstyrrende.

For en satsning mot proffmarkedet, som tu.no er, har denne kommunikasjonsformen ekstra mye for seg: Annonsørene har ofte komplekse budskap, som er vanskelig å formidle for eksempel gjennom en bannerannonse alene. De nye annonseformatene gir rom for mer dybde.

Selv om det i form kan ligne redaksjonelt innhold mer enn andre annonseprodukter, skal leseren aldri være i tvil om hvilket innhold som er sponset og hvilket som er uavhengig, redaksjonelt utvalgt.

Tydelig merking av kommersielt innhold er en forutsetning for tu.nos publisistiske virksomhet.

Erfaringene fra andre medier tilsier likevel at innholdsmarkedføring er en svært effektiv annonseringsform, nettopp fordi brukerne liker innholdet og finner merverdi der.

Whitepaper

Som sagt vil tu.no i løpet av høsten lansere flere slike produkter.

Nå har vi rullet ut det første: Whitepaper.

Enkelt forklart er whitepaper et kunnskapsdokument som brukes til å forklare komplekse problemstillinger for relevante mottakere og potensielle kunder. Det er mest utbredt blant teknologi- og kunnskapsbedrifter.

Whitepapers publiseres ofte på bedriftenes egne hjemmesider, med mulighet for nedlasting mot at mottaker legger igjen relevant informasjon om seg selv og sin bedrift.

Med 250.000 unike brukere i uka, bidrar tu.no til en bred distribusjon av dette innholdet, og en potensiell mangedobling av bedriftenes eksponering mot høyrelevante målgrupper.

Whitepaper er i seg selv ikke et nytt produkt på nett, men blir nå ett av flere elementer i tu.nos satsning på innholdsmarkedsføring.

Vi har troen på produktet fordi det gir våre lesere dyp innsikt i temaer som er relevante for deres jobbutførelse.

Egen seksjon

Whitepaper finnes i en egen seksjon på tu.no, og vil ellers bli eksponert både på fronten og inne i våre redaksjonelle artikler.

Les også: Tu.no rydder redaksjonell plass til leserne