Kom i form!

– Norge kan by på ekstreme opplevelser som er unike i Europa: Ekstremt lys, ekstremt mørke, ekstrem stillhet – og Hamsun. Utnytt dette i deres designstrategi; og glem Ibsen for en tid, oppfordrer professor Giuliano Compagno ved Det Italienske Kulturinstitutt.

Compagno, diplomater og nestorer innen italiensk design var i forrige uke i Oslo for å inspirere nordboere og dele sine erfaringer innen design og innovasjon. For tiden vises eksempler på prisbelønte italienske produkter gjennom de siste 50 år ved Norsk Form i Oslo.

Drivkraft

Bare en av fire norske bedrifter fokuserer designaspektet i sin produktutvikling.

– Norsk industri har mye å ta tak i på dette området, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd. Et utvalg for næringsrettet design, ledet av designeren Einar Hareide, skal i juni legge frem en handlingsplan for å styrke innsatsen på området.

Allerede romerne satte skjønnhet i høysetet. Siden har design vært er en integrert del i italiensk industri og produktutvikling, og en sentral drivkraft i landets økonomi. Gjennom århundrer med skiftende landegrenser, regionale motsetninger, diktatur, isolasjonisme og politisk kaos har italienerne levd med ulike identiteter og omstillingsbehov, som blant annet har fostret den italienske innovasjonsevnen. Behovet for å være selvhjulpen har for eksempel stimulert evnen til å utnytte ulike materialer i industri og produktutvikling, fortalte dr. Augusto Morello, president for triennalen i Milano.

Eventyrlig vekst

Dagens Italia har imponerende resultater å vise til. Ta for eksempel Veneto-regionen, nordøst i Italia: Veneto har 4,5 millioner mennesker over et område på størrelse med Møre og Romsdal fylke. I løpet av de siste 20–30 årene har den tidligere fattige regionen bygget opp en mangfoldig og konkurransedyktig eksportindustri. Resepten har vært solide håndverkstradisjoner, sterke familiebånd, entusiasme, teknologioverføring og samarbeidsevne.

De 13 distriktene som utgjør Veneto-regionen teller ikke mindre enn 440.000 små og mellomstore bedrifter – brorparten av dem familieforetak. Clustertankegangen er velutviklet, og virksomhetene samarbeider blant annet om design, som står sentralt i all produktutvikling.

Nisjeprodukter

Her produseres alt fra møbler og sportssko til briller, smykker og moteklær. Nettverkssamarbeidet styrker omstillingsevnen og muligheten for å utvikle nye nisjeprodukter. – I Veneto lages 65 prosent av alle skisko på verdensmarkedet; og en stor del av amerikanernes baseballsko. Regionen står for 80 prosent av verdens brilleproduksjon, med nisjeprodukter tilpasset ulike land og regioners preferanser, fortalte Norges ambassadør til Italia, Geir Grung, som hadde tatt turen til gamlelandet for anledningen.

Regionen importerte i fjor råvarer og energi for 20 milliarder amerikanske dollar, og eksporterte ferdige kvalitetsprodukter for 30 milliarder dollar. – Designtradisjoner henger nøye sammen med et lands spirit. Tenk lokalt, men handle globalt, utfordrer Augusto Morello.

Italienerne understreker at uten livsglede er det er umulig å produsere skjønnhet. – Vær ukonvensjonell, utnytt det som er særegent og ikke vær for opphengt i markedet, oppfordrer representantene fra designnasjonen.

Samtidig åpnet de utstillingen Compasso d'Oro – 50 år med italiensk design – med alt fra lamper, kasseroller, espressomaskiner og symaskiner, til sykler, møbler og kontorløsninger.