(Bilde: Ane Sangnes, Veidekke)

Kolo Veidekke og NCC årets asfaltvinnere

  • arkivnyheter

Kampen om statskontraktene er hard. Selv om tonnprisene er lave, er dette viktige kontrakter for entreprenørene å ha i bunn for driften siden de representerer store volumer. Derfor sier rolledelingen etter anbudsåpning mye om hvordan markedet fordeles mellom konkurrentene dette året. Samtidig viser historien at volumet på statskontraktene ikke er noe viktig parameter i forhold til lønnsomheten hos den enkelte entreprenør – kanskje heller tvert imot.





80 prosent i nord

I region Nord tar Kolo Veidekke sammen med datterselskapet Asfaltverket Mo over 80 prosent av markedet. Til sammen ligger de to selskapene an til å ta 13 av til sammen 28 kontrakter til en verdi på til sammen 214 millioner kroner. Mesta er virkelig ille ute i landsdelen. Mens de i 2009 hadde 53 prosent av markedet , står de i år tilbake med null! Nordasfalt har tatt godt for seg, og sikret seg fire gode kontraktsområder, mens Lemminkäinen har tatt to. Nykommeren Destia fikk ingen kontrakter i denne runden.





8 av 11 kontrakter i Midt-Norge

I region Midt er Kolo Veidekkes styrkeforhold enda råere. Her har de tatt 8 kontrakter av tilammen 11, til en samlet verdi på 200 millioner kroner. Nykommeren Peab Asfalt fikk to, blant annet kontrakten Innherred og Fosen, som med en verdi på nesten 44 millioner kroner er den største enkeltkontrakten som Statens vegvesen har lagt ut i år. NCC Roads fikk en kontrakt.





12 av 23 i Øst

Kolo Veidekke har også regnet aggressivt på kontraktene i region Øst. Her sikrer de seg 12 av til sammen 23 kontrakter. Store aktører som Lemminkäinen og Skanska nærmest feid av banen. Lemminkainen får to store kontrakter til en samlet verdi på over 46 mill. kroner. Terje Hansen har sikret seg tre store kontrakter, det samme antallet har Mesta. Skanska, Oslo Vei og Brd. Larsen Asfalt får en kontrakt hver.





NCC tar sør og vest

Mens Kolo Veidekke har tatt resten av landet er det NCC Roads som ruler på sør- og vestlandet. I region Vest sikrer NCC seg 10 av 20 kontraktsområder, mens Kolo Veidekke får 6. Situasjonen er ille for Lemminkäinen og Mesta, som i fjor hadde 30 prosent av markedet hver. I år står de tilbake med èn kontrakt hver. Velde Asfalt er for første gang inne på statskontraktene, og sikret seg to i nærområdet i Rogaland.

I region Sør er det også NCC Roads og Kolo Veidekke som dominerer, med henholdvis 13 og 9 kontrakter av til sammen 28. Mesta får tre, Lemminkäinen to, mens nykommeren Asfalt Sør får èn.

Statens vegvesen vil senere i år gjennomføre en ny anbudsrunde på asfalt til riks- og fylkesveger, men regionene antar at denne tildelingsrunden tilsvarer mellom 80 og 90 prosent av samlet asfaltvolum til vegene i år.





Status asfaltkontrakter ved anbudsåpning 11. mars

Region Nord:

Sum kontraktbeløp mill. kr

Andel av kontraktene i prosent

Kolo Veidekke

184,2

65

Nordasfalt

46,2

16

Asfaltverket Mo

29,9

11

Lemminkainen

22

8













Region Midt

Sum kontraktbeløp mill. kr

Andel av kontraktene i prosent

Kolo Veidekke

199,9

70

Peab Asfalt

58,8

20

NCC Roads

27,5

10

















Region Vest

Sum kontraktbeløp mill. kr

Andel av kontraktene i prosent

Ncc Roads

96,7

47

Kolo Veidekke

61,6

31

Velde Asfalt

16,5

8

Mesta Asfalt

15,4

7

Lemminkäinen

14,4

7









Region Sør

Sum kontraktbeløp mill. kr

Andel av kontraktene i prosent

NCC Roads

132

46

Kolo Veidekke

90,5

32

Mesta Asfalt

29,8

11

Lemminkäinen

27,9





Asfalt Sør

4,5

1

















Region Øst

Sum kontraktbeløp mill. kr

Andel av kontraktene i prosent

Kolo Veidekke

182,8

56

Lemminkäinen

46,6

14

Terje Hansen

43,9

13

Mesta Asfalt

34,5

10

Oslo Vei

9,7

4

Br. Larsen Asfalt

5,6

2

Skanska Asfalt

4,5

1