TRAFIKKTALL: Oslo sliter fremdeles med køer i rushtida.Utenom rushtida er framkommeligheten bedret betraktelig. FOTO: VESLEMØY NESTVOLD (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
TRAFIKKTALL: Oslo sliter fremdeles med køer i rushtida.Utenom rushtida er framkommeligheten bedret betraktelig. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)

Køene borte i Bergen

  • samferdsel2

Fra vest og nord i Bergensområdet, hvor var det var lange køer i rushtida, er køene nå borte.

I Oslo er framkommeligheten bedret for de tre fjerdedeler av trafikken som avvikles utenfor rushtida.

Økt vegstandard, planfrie kryss og høyere fartsgrense har bidratt til dette. I rushtiden er derimot situasjonen like ille som den har vært.

Transportøkonomisk institutt har studert virkningene av hovedvegutbyggingen i Oslo og Bergen på oppdrag fra Vegdirektoratet.

Oslo vs Bergen

Rapporten viser at til tross for en kraftig vegutbygging, har biltrafikken i Oslo bare vokst moderat. I Bergen har biltrafikken vokst kraftig på 1990-tallet.

Bedret framkommelighet, byspredning forbi fjellene og mindre satsing på kollektivtrafikken er de viktigste forskjellene mellom Oslo og Bergen.

Bedre buss/trikk

I Osloregionen har tiltak som bygging av bussfelter og utvikling av T-banenettet bidratt til en langt bedre trafikkutvikling for kollektivtrafikken enn i Bergen.

I Bergen har reduserte tilskudd og et dårligere tilbud sammen med omfattende vegbygging bidratt til sterk nedgang i kollektivtrafikken.