København er en av verdens mest sykkelvennlige byer. Nå skal også trafikklysene hjelpe syklister - og busser - frem. (Bilde: Colourbox)

København installerer trafikklys som skal prioritere busser og syklister

Skal gi opptil 20 prosent kortere reisetid.

København er sannsynligvis allerede verdens beste by å bo i om du er syklist, blant annet takket være de såkalte supersykkelstiene som gir deg et kontinuerlig strekk av grønne lys i morgen- og ettermiddagsrushet såfremt du sykler i rundt 20 kilometer i timen.

Smartere trafikklys   

Nå skal den danske hovedstaden installere 380 nye, intelligente trafikklys som prioriterer busser og syklister. 

København-bussene vil kommunisere informasjon om posisjon, passasjerantall og eventuelle forsinkelser til systemet, og så vil trafikklysene kunne holde seg grønne fra åtte til 30 sekunder lenger enn normalt. 

Ifølge Wired testet København systemet i bydelen Valby, og fant at bussene sparte opptil to minutter hver i rushtiden.

Trafikklysene vil også kunne «se» syklister, og målet er å redusere antall ganger syklister må stoppe med 10 prosent, noe som også skal gi en reduksjon i reisetiden på 10 prosent. 

– God business

Lysene vil også gjøre de nevnte supersykkelstiene smartere, ved at de kan justere den påkrevde hastigheten for bølgene med grønne lys om det for eksempel er mye motvind eller andre forhold som gjør at flyten ikke går like raskt som vanlig.

Det vil også installeres sensorer som gjør at lysene kan  forbli grønne om for eksempel mange syklister kommer samtidig. 

– Kort fortalt vil disse systemene sikre at trafikken flyter bedre, slik at flest mulig kan spare tid på grønnest mulig måte. Det betyr at københavnere ikke vil kaste bort tid på vei til og fra jobb, og det er god business. København vil være et laboratorium hvor vi utvikler nye løsninger, sier borgermester i Teknik- og Miljøudvalget Morten Kabell ifølge Copenhagenize

Prisen på de nye trafikklysene er 47 millioner danske kroner, rundt 60 millioner norske. Myndighetene har foreløpig ikke sagt noe om tidsperspektivet for installasjonen. 

København by har for øvrig som mål å være karbonnøytral innen 2025. 

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)