Strekningen som inngår i entreprisen, er makert til venstre for Pirbrua. Vegen videre vestover går ut på anbud senere i år. (Ill.: Statens vegvesen)

Knusende hjemmeseier i Trondheim

BL Entreprenør er nr. to med 16,466 millioner. Like bak følger Grunnarbeid (16,651 mill.) og Terra Entreprenør (16,667 mill.). Reinertsen er høyest av trondheimerne med 18,185 mill. De to siste deltagerne er Tverås Maskin & Transport fra Stjørdal (18,649 mill.) og Mesta (19,210 mill.) Det laveste anbudet ligger tett opptil Vegvesenets overslag.

Den som får kontrakten, får liten tid på seg. Alt må være ferdig til 1. juli da Pirbrua skal åpnes. Havnegata skal bygges om over en strekning på 250 meter. Gata har fire felt i dag, men har dårlig plass til myke trafikanter. Nå skal de tilgodeses med sykkelfelt og fortau på begge sider som skal skilles fra kjørebanene med et beplantet felt. For å få plass til dette, må den brede midtdeleren snevres inn. Beplantning på begge sider av vegen inngår i entreprisen.

I Havnegata skal det etableres en rundkjøring med en ytre diameter på 45 meter. Fra denne skal det gå en kort arm til vestre landkar til Pirbrua. Alt arbeidet må utføres mens trafikken går. Havnegata blir ikke stengt, men framkommeligheten vil bli redusert.

Havnegata ligger lengst øst på Brattøra. Veganlegget er en del av Nordre Avlastningsveg (Naveg). Senere i år vil vegen videre vestover på Brattøra bli lyst ut. Pirbrua hørte tidligere til Naveg, men er nå overført til prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal.