Her er det for smalt til at midtrekkverk kan etableres. Nødvendig bredde får man ved å ta i bruk rabatten mellom kjørebanen og gang/sykkelvegen og ved å utvide skjæringen mot høyre. (Bilde: Anders Haakonsen)

Knepen ledelse til Brødrene Dokken

Det nest laveste anbudet, som er på 24,321 mill., ble gitt av Sønstegård fra Oslo. Tredje og siste deltager i konkurransen er Dokken fra Bærum med 27,723 mill. Prisene er noe høyere enn ventet.

Strekningen som berøres av utbyggingen er ca. 1,7 km lang. Det ene endepunktet er like nord for Sollihøgda, det andre er ved nordre ende av Skaret tunnel. Her skal det bli midtrekkverk hele vegen. I dag er midtrekkverk på en ca. 500 meter lang strekning nærmest tunnelen og gjennom en kort, krapp sving nærmere Sollihøgda.

For å gjøre kjørebanen bred nok blir rabatten mot gang/sykkelvegen tatt i bruk. Et rekkverk skal skille biler og myke trafikanter. Men dette er ikke tilstrekkelig til å gi kjørebanen nødvendig bredde. Den blir derfor også utvidet mot den andre siden.

Når det settes opp midtrekkverk på en veg, mister beboerne langs vegen mulighet til å kjøre til begge sider. For å kompensere for dette, blir gang/sykkelvegen bygd om slik at den også kan benyttes som adkomstveg for randbebyggelsen. Den eneste åpningen i midtrekkverket blir ved Berntsegård hvor det nåværende midtrekkverket slutter.

Fra Berntsegård til Skaret tunnel er det ingen gang/sykkelveg i dag. Det er det heller ikke når jobben er fullført i desember, men vegskulderen blir utvidet slik at myke trafikanter får bedre forhold enn i dag.