GODT SYNLIG: Stand, musikk og dans på Oslo S var et av innslagene i Aker-selskapenes store rekrutteringskampanje. (Bilde: Aker Kværner)
I MÅL: Aker Kværner regner med å få besatt alle de 500 ledige stillingene, opplyser Stein Inge Liasjø. (Bilde: Aker Kværner)

Knakk rekrutteringsnøtta

  • Karriere

I disse dager avslutter Aker Kværner sin hittil største rekrutteringskampanje som blant annet har omfattet stunt på Oslo S, annonser i aviser, fagblader og på internett, reklame på flyplasser, flytog og radiospots.

– Responsen har vært veldig god. Vi regner med at vi får fylt alle de 500 ledige jobbene, sier informasjonssjef Stein Inge Liasjø i Aker Kværner.

Pop og dans

Kraftig vekst de siste årene både i Norge og utenlands har medført et stort behov for nye medarbeidere i Aker Kværner. Tanken var derfor å gjøre et koordinert fremstøt, forteller Liasjø til Teknisk Ukeblad.

Bedriften opprettet et eget nettsted med informasjon om ledige jobber, der den prisbelønte profileringsfilmen med en poplåt bygd over temaet nøtteknekker er trekkplaster.

Den samme låten ble også brukt da 50 Aker-ansatte og profesjonelle dansere henvendte seg direkte til reisende midt i morgenrushet på Oslo S. Ansatte har kjørt rundt med stickers i privatbilene sine, og annonseringen har vært massiv i alle typer medier.

Frister til reprise

– Det koster å være synlig, ja. Men på den annen side bruker vi uansett penger hele tiden på å rekruttere. Denne gangen har vi gått bredt ut i stedet for å lyse ut ledige stillinger enkeltvis, medgir Stein Inge Liasjø.

Om Aker Kværner kommer til å kjøre flere slike kjempekampanjer er for tidlig å si, men Liasjø ser ikke bort fra det.

– Vi vil i hvert fall trekke lærdom av denne kampanjen og bruke deler av opplegget i fremtidige rekrutteringer både i Norge og internasjonalt, sier han.