KRAFT

Kloakkslam på Oslo-busser

BIOBUSS: 100 Oslo-busser kan gå på biogass i løpet av 1-3 år, mener AGA. Selskapet har inngått avtale med Oslo kommune om å levere biogass tilsvarende 2 millioner liter diesel årlig. Nå håper de å utvikle teknologi for å gjøre biogassen flytende.
BIOBUSS: 100 Oslo-busser kan gå på biogass i løpet av 1-3 år, mener AGA. Selskapet har inngått avtale med Oslo kommune om å levere biogass tilsvarende 2 millioner liter diesel årlig. Nå håper de å utvikle teknologi for å gjøre biogassen flytende. Foto: Oslo Sporveier
Kjetil Malkenes Hovland
22. apr. 2009 - 14:15

I løpet av ett til tre år skal 100 busser i Oslo drives med biogass fra kloakkslam og matavfall, sier AGA.

Selskapet inngikk i dag en langsiktig avtale med flere etater i Oslo kommune om å produsere, distribuere og markedsføre biogass som miljøvennlig drivstoff.

Selskapet skal levere 2,2 millioner kubikkmeter biogass årlig, som tilsvarer ca. 2 millioner liter diesel eller 2,4 millioner liter bensin. Det er nok til å drive 100 busser.

– Bygger opp et marked FORNØYD: - Vi forsøker å bygge opp et marked, sier John Melby i AGA. Selskapet har inngått avtale med Oslo kommune om å levere biogass som tilsvarer 2 millioner liter diesel hvert år. Det er nok til 100 busser.
– Bygger opp et marked FORNØYD: - Vi forsøker å bygge opp et marked, sier John Melby i AGA. Selskapet har inngått avtale med Oslo kommune om å levere biogass som tilsvarer 2 millioner liter diesel hvert år. Det er nok til 100 busser.

– Bygger opp et marked

Selve gassen skal leveres av Energigjenvinningsetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo. Foreløpig skal den produseres av kloakkslam.

AGA kjøper rågass av metan og renser den slik at den blir ren nok til å brukes som drivstoff. Deretter frakter de den ut til fyllestasjonene sine, som nå bygges.

– Vi bygger infrastruktur og sørger for logistikken, og forsøker å bygge opp et marked for biogass, sier John Melby i AGA til Teknisk Ukeblad.

Han vil ikke si nøyaktig hvor mye avtalen er verdt, men sier at biogassen konkurrerer med diesel og bensin. To millioner liter diesel koster i dag rundt 20 millioner kroner.

– Vi må være konkurransedyktige. De som skal kjøre på dette må investere i nye kjøretøyer, så vi må ligge noe under diesel i pris, sier Melby.

Vil lage flytende biogass

Selskapet jobber nå med teknologi for å gjøre biogassen flytende.

– Den rågassen vi får inn inneholder bare 65 prosent metan, resten er CO2 og fuktighet. Den må da renses opp til minst 98 prosent metan for at vi skal kunne kjøre på den. Det er i den prosessen at AGA jobber med teknologi for å lage flytende biogass, sier John Melby.

Fordelene er store, siden en lastebil har plass til seks ganger mer gass i flytende form enn i komprimert form som i dag.

– Da får vi mye mer gass med oss ut og større lager ved fyllestasjonene, sier Melby.

Renset biogass

Biogass kan lages av kloakkslam og matavfall, og består av renset biogass. Den gir minimale utslipp og er CO2-nøytral, ifølge AGA. Gassen er lettere enn luft.

– I tilfelle lekkasjer vil den stige rett til værs, sier John Melby i AGA.

Han forteller at biler som går på biogass også bråker mindre enn dieselbiler.

Levering i 2009

FLYTENDE: AGA jobber med å utvikle flytende biogass. Da vil en lastebil kunne frakte seks ganger mer gass ut til fyllestasjonene enn de kan med dagens komprimerte biogass. (Illustrasjonsbilde)
Den første biogassen vil komme fra Vann- og avløpsetatens anlegg på Bekkelaget og er klar for levering i slutten av 2009. AGA bygger fyllestasjoner og får gassen på markedet, som i første omgang er busser og lastebiler.

Aga kjøper i dag en prosessert gass fra Energigjenvinningsetaten og fyller det på vekselsflak. Det er en transportenhet som tar ca. 2000 kubikkmeter gass. Biogassen transporteres så videre ut til selskapets fyllestasjoner.

I utgangspunktet blir biogassen produsert fra kloakkslam, men i 2012 skal også matavfall inkluderes. Et anlegg skulle etter planen bygges på Klemetsrud, men trolig blir det i stedet bygget på Romerike. Det vil ha en kapasitet på 4,5 millioner kubikkmeter gass hvert år.

Ønsker statlig sponsing

AGA driver også med biodrivstoff i Sverige, hvor det er over 100 fyllestasjoner og planlagt 480 stasjoner innen 2010. Over 15.000 svenske personbiler kjører ifølge selskapet på biogass, og svensker med firmabil får 40 prosent lavere fordelsskatt om de kjører på biogass.

AGA håper på noe lignende her i landet.

– Får vi noen tiltak fra myndighetene på at det blir billigere å kjøre miljøvennlig, blir det lettere for oss, sier John Melby.

Samarbeid med kommunen

– Med AGA som samarbeidspartner får vi en rask og sikker oppbygging av Biogass-markedet i Oslo, og samtidig en industriell partner for å videreutvikle teknologien med produksjon og distribusjon av Biogass til transportformål i Oslo-regionen, sier markedsdirektør Øystein Ihler i Energigjenvinningsetaten i Oslo i en pressemelding.

AGA har alt kontrakt på å levere biogass til 70 av renovasjonsbilene til Veolia Miljø og RenoNorge. Det skal skje innen 2010.

– Oppdragene vektes i større grad enn før på miljø. Disse selskapene ville kanskje ikke fått de oppdragene de nå får hvis de ikke hadde gått på biogass, sier Melby.

AGA AS er et selskap i LINDE Group, verdens største industrigasselskap.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.