KLIMA

Klimakamp gir store forretningsmuligheter

Norske bedriftsledere ser muligheter på å tjene penger på klimaspørsmålet ved å utvikle miljøteknologi.
Norske bedriftsledere ser muligheter på å tjene penger på klimaspørsmålet ved å utvikle miljøteknologi. Bilde: Colourbox
7. apr. 2008 - 11:23


Bare 13 prosent av bedriftene svarer at klimautfordringen ikke er viktig i deres strategiplanlegging.

Det viser en ny undersøkelse som ukebrevet og tenketanken Mandag Morgen har utført i samarbeid med Miljøverndepartementet.

Norden i særstilling

90 prosent av dem som ble spurt, mener at næringslivet i Norden har spesielt gode forutsetninger for å bli ledende på klimavennlige løsninger og teknologi for verdensmarkedet.

– Dette er en offensiv holdning. Det støtter mitt ønske om at Norge skal bidra sterkt til utvikling av ny, miljøvennlig teknologi, sier miljøvernminister Erik Solheim (SV).



Kilmaskifte

Terje Osmundsen i Mandag Morgen mener undersøkelsen viser at det er et klimaskifte på gang blant norske bedrifter.

– Flertallet har nå innsett at markedene for klimavennlige produkter og tjenester vil vokse enormt i årene framover, i alle bransjer. Bare innen miljø- og energiteknologi anslår OECD et marked på 6000 milliarder kroner innen 2010. Norske bedrifter kan oppnå gevinster både for klimaet og for virksomheten ved å satse på dette, sier Osmundsen.

Undersøkelsen viser at mer enn 80 prosent av bedriftene er enige i at Norden bør være en foregangsregion med progressiv klimapolitikk.

Politiske krav og kresne kunder er viktige drivkrefter for bedriftenes klimainnsats, er blant funnene i undersøkelsen.

Flere funn:

  • Bedrifter som har en klimastrategi med reduksjonsmål oppgir energieffektivisering, miljøvennlig brensel og transport med lavere utslipp som de vanligste tiltakene.
  • De viktigste drivkreftene for investering i tiltak som reduserer utslippene er omdømme hos kunder og krav fra myndighetene.
  • 76 prosent tror klimaspørsmål blir viktigere de neste 3 årene.
  • 35 prosent er positive til såkalt klimamerking av produkter.
  • 59 prosent tror kvoteprisen på CO 2 vil stige de neste fem årene.
  • 16 prosent sier at prisen er meget viktig for å investere i tiltak som kutter utslipp.
  • 71 prosent tror kostnaden på strøm vil stige de neste fem årene.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.