ÅPEN VERSJON: For de som sverger til skjærgårdjeeper er dette en mer elegant løsning. (Bilde: Anders J. Steensen)
LEKKER: Nordic Star Cruiser på 32 for vekker oppsikt der hun legger til med sine klassiske linjer . (Bilde: Anders J. Steensen)
FULL INSTRUMENTERING: Føreplassen er god med god oversikt mot styrbord og fremover. (Bilde: Anders j. Steensen)
RYDDIOG: Elelktriske installasjoner og øvreige tekniske installasjoner er særdeles oversiktlige og ryddige. (Bilde: Anders J. Steensen)
PORT AKTER: For å lette adkomst til badelplattformen er båten utstyrt med en port i hekken. (Bilde: Anders J. Steensen)

Klassisk eleganse fra Kina

  • t2

Båtene er av klassisk type.

De bygges i Shanghai på et verft eid av Jens Ulltveit-Moe og Morits Skaugen Jr. Konkurrenter er først og fremst den populære Hankøterna fra norske Fjordplast og de eksklusive amerikanske Hincley båtene.

Nordic Star båtene finnes i to forskjellige skrog – cruiser og runabout. Cruiserskroget er 32 for mens runabout er en fot større.





Kan spesifisere selv

Utseende er klassisk med skikkelig spring i baugen. Kabinen rommer to køyer samt et lite rom med toalett og vask.

Uteplassen er stor, og kan lages etter kjøpers ønske. I cruiserversjonen er det port i hekken på båten slik at det er lett atkomst til badeplattformen.

Båtene fås også i helt åpne versjoner, såkalt Sportsman.





Beskytter tekniske installasjoner

Skroget er langsmalt som en gammel Furuholmen-konstruksjon. Akterut er det langsgående benker.

Pantryet er ute med et tobluss kokeapparat og varm og kaldt vann. Under benkene er det stuveplass i egne kasser som kan tas opp og ned. Kassene er plassert der for at ikke verktøy og annet som lagres i benkene skal ødelegge tekniske installasjoner. Smart.

På en targabøyle er det mulig å plassere alt hva hjertet begjærer av instrumentering. Standard kommer den med kartplotter og logg, men siden den er produsert i Kina, kan kartplotteren være tekstet på kinesisk. Kartene er norske fra C-MAP.





God fart

Standardmotoren er en sekssylindret Yanmar på 389 hk. Framdriften er en propell på strak aksel. Nok til å få båten opp i 32 knop dersom du er flink med trimflapsene. Det er også mulig å få båten med KaMeWa vannjet. Selve skroget er dypt slik at propellakslingen er godt beskyttet.

For å bedre manøvreringen i trange farvann og tillegging til kai, er båten utstyrt med baugpropell.





For de erfarne

Båten er god i sjøen og svært retningsstabil. Den er enkel å legge til og fra med. Støynivået er lavt og det er svært behagelig om bord når du cruiser i 23 knop. Det er ingen planingsterskel. Skroget bare glir elegant gjennom vannet

Så har du 1,5 – 1,6 millioner til overs og har lyst på å være konge på sjøen, er en Nordic Star båt absolutt å anbefale. Dette er ingen typisk ungdomsbåt, men en perfekt båt for dem som er vant til å ferdes på sjøen og ønsker seg noe ikke alle andre har. Og som har råd til det.





Mye arbeid

Ved verftet i Shanghai arbeider rundt 160 personer med å produsere disse elegante båtene. Kineserne har liten tradisjon for lystbåtbygging, men folk fra Singapore og Filippinene er på plass for å lære opp arbeiderne ved verftet. Skroget er i håndopplagt glassfiberforsterket polyester, og kan leveres lakkert eller med Gelcoat. Trearbeidene om bord er førsteklasses. Hvilket også gjelder øvrig teknisk utrustning og installasjon. De seks kryssholtene er nedfellbare i dekk. Dieselpåfyllingen på cruiserskroget skjer akterut i et påfyllingsrør med innebygget digital tankmåler.

Det tar rundt 8000 timer å bygge hver båt.

Forhandler i Norge er Arctic Marine i Tønsberg.