E 16 er klemt inne mellom bratte skjæringer og brusende stryk på strekningen Smeddalsosen-Borlaug. Fram til 2014 vil dette fortsatt være en del av hovedvegen mellom landets to største byer...... (Bilde: Anders Haakonsen)
Tunnelen vil gå fra Borlaug til stedet hvor E 16 krysser elva. Endepunktet Brusestølen har skiftet navn til Smeddalsosen siden dette kartet ble laget. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Klart for utbygging til 700 millioner i Lærdalen

E 16 gjennom Lærdalen var lenge lastebilsjåførenes skrekk. Dette er hovedvegen mellom landets to største byer, men fram til 2004 holdt den en standard som ikke var en kommunal veg verdig. Ved hjelp av lange tunneler og store investeringer ble de verste strekningene fjernet fra europavegnettet.

Disse strekningene lå mellom Borlaug og Seltun. Nå gjenstår de nest verste. Vest for Seltun er arbeidet allerede i gang. Til sommeren kommer arbeidet i gang øst for Borlaug. Den 10 km lange strekningen Smeddalsosen-Borlaug holder spesielt dårlig standard. Den er bedre kjent som Brusestølen-Borlaug, men Vegvesenet har nylig kommet fram til at Smeddalsosen er et riktigere navn på det østre endepunktet.

4 av de 10 kilometrene skal gå i tunnel. Den får sitt vestre påhugg like ved Borlaug. Byggeplanen for tunnelen er ikke ferdig, men begge påhuggene er endelig plassert. Oppdraget som det er sendt ut veiledende kunngjøring for, består i å sprenge forskjæringer og bygge en bru over Smeddalselvi like ved østre påhugg. Når dette arbeidet er fullført, kan entreprenøren som får den store tunneljobben, gå i gang med en gang. Brua får en lengde på 100 meter fordelt på fire spenn.

Fra brua vil E 16 stort sett gå i helt ny trasé i to kilometer fram til Maristova. Videre til Smeddalsosen er det fire kilometer. På det meste av den strekningen vil E 16 følge samme trasé som nå, men vegen blir betydelig utbedret.

I 2014 blir hele vegen mellom Borlaug og Smeddalsosen ferdig. Prosjektet blir finansiert med ordinære bevilgninger over statsbudsjettet. Det meste av tunnelmassen vil bli mellomlagret ved en brøytestasjon. Senere skal den brukes til å heve E 16 mellom Smeddalsosen og fylkesgrensen mot Oppland. Dette arbeidet kommer trolig i gang i 2012.