Dette er E 16 like nord for Kjørbotunnelen. I framtida blir det en lokalveg. Den nye E 16 skal gå i tunnel lengre vest. De som vil prosjektere den, må gi anbud innen 17. oktober. (Bilde: Anders Haakonsen)

Klart for ny E 16 mellom Sandvika og Wøyen

Oppdraget omfatter konkurransegrunnlag, arbeidstegninger og oppfølging i byggetiden. Det blir en svært krevende jobb. Vegstrekningen er ikke mer enn 3,5 km lang, men i følge et kostnadsoverslag fra i fjor, vil det koste rundt to milliarder kroner å realisere den.

Den nye E 16 blir en fire-felts motorveg. 2 av de 3,5 kilometrene skal gå i tunnel. Ca. 600 meter av tunnelen blir støpt, resten går i fjell. Langs hele traséen er fjellkvaliteten dårlig.

I dag er to korte tunneler på den strekningen som skal erstattes av den lange tunnelen. En av dem er den 331 meter lange Kjørbotunnelen. Det søndre innslaget til den blir også søndre innslag til den nye tunnelen, men resten av Kjørbotunnelen får ingen funksjon i framtida. Den nye tunnelen følger en annen trasé lengre vest.

I mesteparten av dagsonen skal E 16 følge nåværende trasé, men det blir en helt ny veg. Dagens to-feltsveg kommer ikke til nytte som en av kjørebanene på fire-feltsvegen.

Prosjekteringen omfatter også lokalveger, gang/sykkelveger og støytiltak.

Vegvesenet tar sikte på anleggsstart om to år.