Toventunnelen erstatter den håpløst dårlige riksveg 78 langs Vefsnfjorden når den blir ferdig i 2014. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Klart for Nord-Norges lengste tunnel

Toventunnelen blir den lengste tunnelen i Nord-Norge. Den 8,5 km lange Korgfjelltunnelen som ligger en drøy mil lengre øst, er den lengste i dag. På landsbasis blir Toventunnelen den fjerde lengste vegtunnelen.

Ytterpunktene for entreprisen er Brattli i Vefsn kommune og Leirosen i Leirfjord kommune. På Leirosen tar den nye riksveg 78 av fra riksveg 17. I senere entrepriser skal det anlegges veger fra Brattli til Holand ved nåværende riksveg 78 og til Ømmervann ved E 6. Disse vegene blir klare til bruk samtidig med Toventunnelen i 2014.

Hensikten med tunnelen er å fjerne en håpløst dårlig strekning på riksveg 78 langs Vefsnfjorden fra riksvegnettet. Deler av vegen er så dårlig at den til og med forsvinner fra vegnettet. Vefsn kommune har gjort det klart at man ikke er interessert i å overta den når Toventunnelen blir ferdig. Det vil koste for mye å sette den i forsvarlig stand.

Tunnelen vil også korte inn avstanden mellom Mo i Rana og Sandnessjøen med tre mil og mellom Mosjøen og Sandnessjøen med 8,5 km.

Tunnelprofilet blir T 8,5. Entreprisen omfatter alt anleggsarbeid på tunnelen inkludert sprenging av forskjæringer og støp av portaler. Elektroarbeid utlyses senere i egen entreprise. På de tilstøtende vegene skal det bygges tre kulverter og to stålbjelkebruer med lengder på 66 og 40 meter.

Tunnelen er prosjekt av Rambøll og Sweco. De totale kostnadene for fase 1 i Vegpakke Helgeland er beregnet til 1,4 milliarder 2007-kroner. Det omfatter den entreprisen som nettopp er utlyst pluss vegstrekningene Brattli-Holand og Brattli-Ømmervann og omlegging av en kort strekning av riksveg 78 like nord for Mosjøen. Den siste jobben er ikke utlyst ennå. Prosjektet finansieres med bompenger og bevilgninger over statsbudsjettet.