Klart for gransking

Da Oslo hovedflyplass Gardermoen ble åpnet i 1998 og Fornebu nedlagt, måtte Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) flytte fra Villa Hareløkka på Fornebu. Fra 1989 hadde kommisjonen lagret vrakrester og foretatt tekniske undersøkelser i en hangar på småflyhavna på Kjeller.

Luftforsvarets Forsyningskommando og Forsvarets Bygningstjeneste foreslo derfor å bygge på Forsvarets område syd for rullebanen på Kjeller. Statsbygg prosjekterte en bygning etter HSLs funksjonskrav. Nå står bygningen ferdig, og den skal gi HSL de best tenkelige arbeidsforhold for sine undersøkelser.

Samlet

– En av arkitektenes vyer var å samle ulike funksjoner innen ett volum, sier arkitekt Knut Longva. Direktør Finn Heimdal i HSLer meget tilfreds med løsningen. I denne bransjen er det uvanlig at alle bygninger er geografisk samlet.

Siden pårørende av forulykkede besøker anlegget, har byggherren ønsket at noen rom får en mer verdig standard. Ellers er dette et spesialisert bygg som vanskelig kunne passe for noen andre bedrifter. Skader som undersøkes av kommisjonen kan påvirke rutiner og sikkerhet for tilsvarende fly. Ved større uhell sendes rapportene til flyfabrikkene til høring.

Natur og industri

Nybygget ligger mellom et industrifelt og et naturområde og får adkomst fra syd. En takseveg til rullebanen er anlagt i nord. Hangaren ligger mot rullebanen og skjermer dermed kontor og møterom for flystøy. Hangaren har 24x25 meter flate og er 10,5 meter høy. Der er det mulig å rekonstruere flyskrog. I tillegg til hangar og kontorer finnes en rekke enkeltrom av forskjellig størrelse.

Byggegrunnen består av leire, silt og sand. I tillegg inneholder grunnen store mengder organisk materiale, slik at det ville oppstå store setninger ved direkte fundamentering på såler. Avstanden ned til fjell var opptil 70 meter. Løsningen ble derfor friksjonspeler av betong på 30 til 40 meters lengde. På pelene ligger en frittbærende betongplate med underliggende bjelker i akseavstand ca. syv meter. Selve dekket er 250 mm tykt.

Materialene

Kontordelen er utført med HUL-profilsøyler, og stålbjelker bærer taket. Kjernepartiet for våtrom – med tekniske rom over – er utført i plasstøpt betong i vegger og dekker.

Også hangaren har takkonstruksjon i stål, i form av fagverksdragere. Søylene derimot er i betong. Tegl er hovedmaterialet i fasaden, med innslag av prefabrikkerte betongelementer og lette glass- og metallfasader. Også bakveggen i resepsjonen er i tegl. Terazzo er hovedmaterialet i gulvene. Kontorer og møterom har gulv av askeparkett, mens hangaren og verksted har betonggulv med epoxy.

Miljø og sikkerhet

– Uvedkommende skal ikke komme inn i bygg av denne typen, sier Statsbyggs prosjektleder Øystein Franing. Bygningen er derfor beskyttet av et høyt gjerde med motorstyrt port. Utvendige bevegelsesfølere registrerer bevegelser og tenner utvendig belysning. Adgangskontrollanlegget er kombinert med innbruddsalarm. Til enhver tid registreres om dørene er lukket og også låst. I tillegg er alle rom på bakkenivå overvåket av IR-detektorer. Dessuten er det installert et automatisk adresserbart brannvarslingsanlegg med overvåking og FG-godkjent utstyr. Den utvendige porten har dørtelefon og styres fra ett av sentralbordapparatene.

Oljeholdig spillvann føres ut av huset via en nedgravd bensin- og oljeutskiller. Varmeanlegget er et vannbåret system basert på elektrisk strøm med oljekjel som reserve- og spisslast.

Bygningen har separate luftbehandlingsanlegg for hangar og kontordel. Prinsippet er omrøringsventilasjon. Totalt behandles 18.000 kubikkmeter luft i timen. I tillegg til balanserte ventilasjonsanlegg, er det spesialavtrekk fra vaskerom, verksted, hangar og fyrrom.