KLART: Dr. Jan Tabellion kan nå fortelle at smøresystemet er tilgjengelig for de 12 første motorsyklelmodellene. Flere kmmer etter hvert. (Bilde: Joachim Seehusen)
SYKKELSMØRING: Dr. Jan Tabellion viser her hvor grafittsmøringen monteres på tråsykler. I juni i år blir det lansaert for salg. (Bilde: Joachim Seehusen)
ENKELT: Et tannhjul av grafitt erstatter tannhjulet av stål, og kjedet smøres kontinuerlig. (Bilde: Joachim Seehusen)
DRØMMEN: For motorsyklister er det en drøm som nå går i oppfyllelse: kontinuerlig smøring uten fett, skitt og griseri. Bildet viser en prototyp. (Bilde: Joachim Seehusen)

Klart for fettfri kjedesmøring

  • Motor

En motorsyklist hos den tyske avdelingen av det store amerikanske konsernet Shunk Group tok for et par år siden utgangspunkt i et av selskapets nyutviklete grafittprodukter for å lette stellet av kjedet på egen motorsykkel.

Det var en så god idé at han fikk ledelsen med seg, nå er produktet på markedet for et utvalg motorsykler. I juni kommer dert i salg for tråsykler. Dermed blir kjedevask, smøring, vask av felgen og alt annet av ulemper som følger med tradisjonell smøring av kjedet en saga fra fortiden.

Les også: Snart fettfri smøring

Fra jernbane til motorsykler

– Det er et stoff vi hadde utviklet for smøreformål til jernbanedrift, forteller dr. Jan Tabellion som har vært ansvarlig for utvikling hos Shunk Group i Tyskland.

På Hannovermessen i fjor viste selskapet frem prototyper på den nye løsningen på et kjent og ukjært problem for både syklister og motorsyklister. Selskapet har siden arbeidet videre med utviklingen og nå er det lansert for 12 forskjellige motorsykkelmodeller. Systemet blir festet på svingarmen og festene er modellspesifikke. På nettsiden til selskapet som selger er det mulig å uttrykke interesse for dette nye smøresystemet.

– Det må være plass tilgjengelig for å feste systemet, så må det være monteringsmuligheter, disse to kriteriene blir sjekket av vår samarbeidspartner. Så kan motorsyklister sende oss ønsker. Det er også viktig for oss å vite hvem som vil ha dette før vi tar beslutningen om hvilke modeller vi skal utvikle festene for, skriver Tabellion i en e-post.

– På cross- og endurosykler har vi lagt grafitten på kjedeføringen på oversiden av svingarmen. Til gatesykler er den beste plasseringen under svingarmen. Dr. Tabellion lover en holdbarhet på minimum 4000 km før grafittstykket er brukt opp. Det skal sikre tilstrekkelig smøring også når det regner.





Utskiftbart tannhjul

For tråsykler er det enklere løsninger. Tannhjulet nederst på girarmen på bakhjulet erstattes rett og slett med et tannhjul av grafitt.

Når tannhjulet er utslitt, skifter man til et nytt.

– Det holder i flere tusen kilometer, lover dr. Tabellion.