Klarsignal for Hardangerbrua

  • Bygg

Det blir anleggsstart neste år på presitsjeprosjektet som både rådgivende ingeniører og arkitekter ønsket å stanse.

28. februar vedtok Stortinget bygging av Norges lengste hengebro med et spenn på 1310 meter .

Både Rådgivende Ingeniørers Forening og Norske Arkitekters Landsforbund har protestert iherdig mot saksbehandlingen for Hardangerbrua, uten å bli hørt.

De to foreningene mener det skulle vært lyst ut en langt større og mer omfattende konkurranse om utformingen av brua. Nå er det endelige klarsignalet gitt, til et prosjekt der prosjekteringen er godt i gang.

Her er de fem største riksvegprosjektene som Liv Signe Navarsete har funnet midler til å starte neste år:

  • Riksveg 108 Ny Kråkerøyforbindelse, Fredrikstad, Østfold
  • Riksveg 255 Jørstad – Segalstad bru, Lillehammer og Gausdal, Oppland
  • Riksveg 306 Kirkebakken – Re grense, Horten, Vestfold
  • Riksveg 38 Eklund – Sannidal, Kragerø, Telemark
  • Riksveg 7 Hardangerbrua, Ulvik og Ullensvang, Hordaland
  • Riksveg 17 Tverrlandet – Godøystraumen, Bodø, Nordland

riksveg 5 langs Kjøsnesfjorden på stekningen Hammarsgrova – Stølsneset i Jølster i Sogn og Fjordane blir det satt i gang arbeid med et større prosjekt som skal gi vesentlig bedre rassikring.

Totalt er det satt av 312 millioner kroner til rassikring, når bompenger tas med blir det totalt 560 millioner tilgjengelig for å sikre mot ras.