Mye rart skal skje hvis ikke NCC får jobben med å støpe kulverten i vestre ende av Vangstunnelen. (Bilde: Ill.: Ove Kjensli)

Klar ledelse til NCC i Voss

Prosjektleder Lars Magne Røneid i Statens vegvesen er overrasket over hvor få anbud som kom inn, men ha slapp ubehagelige overraskelser i form av høye priser. Det laveste anbudet ligger omtrent der det skulle, i følge Vegvesenets overslag.

Uten anbudet fra NCC hadde ikke tallene vært like hyggelige. Skanska ligger mer enn 10 prosent høyere, men holder likevel andreplassen. Anbudet fra Skanska er på 49,021 mill. De to siste anbyderne er Spilde Entreprenør fra Voss (51,048 mill.) og Veidekke (52,234 mill.).

Vangstunnelen skal føre E 16 utenom tettstedet Vossevangen som er kommunesentret i Voss. Kulverten i vestre ende blir 110 meter lang. Den store lengden skyldes at den skal passere under Bergensbanen i spiss vinkel like ved Voss stasjon hvor banen har tre spor. Oppdraget omfatter også driving av 40 meter av fjelltunnelen i forlengelse av kulverten.

Røneid regner med at valget av entreprenør blir tatt i løpet av september. Den som får kontrakten får et års tid på jobben. Vangstunnelen skal være klar til bruk i desember 2013.