(Bilde: Odd Richard Valmot)

Klar for tollkontroll

Den nye kontrollstasjonen på Svinesund skal være klar til bruk i god til før den nye Svinesundbrua åpner den 10. juni.

Da står et stort område med flere bygninger på til sammen 8000 kvadratmeter klar til å ta imot de veifarende. Det er en kraftig utvidelse fra den trange tilværelsen ved dagens grensestasjon og det er Tollvesenet som vil disponere det største arealet. I tillegg får politiet, Statens vegvesen og private speditører godt med kontorplass.

En stor del av de opparbeidede utearealene vil brukes til parkering, bl. a. slik at biler som blir nektet å kjøre videre på grunn av tekniske mangler kan vente på reparatør og reservedeler.

Hurtig

Beslutningen om å bygge den nye kontrollstasjonen kom ganske sent, og det var først i juni 2002 Statsbygg fikk i oppdrag å bygge den. Allerede fra starten lå det i premissene at den måtte være klar til brua skulle åpnes den 10. juni. i år. Etter en intens planleggingsperiode var forprosjektet klart i februar 2003, og i august samme år ble den første kontrakten tildelt Veidekke på opparbeidelse av tomten.

Store masser

Det som i dag ser ut som en stor slette på 130 mål, hvorav 75 er opparbeidet, har vært gjennom et omfattende arbeid.

— Dette har vært et av de aller største anleggsprosjektene i Sør-Norge, sier ansvarlig byggeleder hos Statsbygg Klaus Offenberg.

Tomten vi bygger på er på flere steder preget av dype løsmasseavsetninger. Vi var derfor nødt til å forbelaste disse for å unngå setninger i fremtiden.

Til å forbelaste løsmassene ble det kjørt på store mengder sprengstein. I tillegg til berget som er sprengt bort på tomten, ble det lånt stein fra utbyggingen av E6. På det meste ble 10.000 faste kubikkmeter stein transportert, eller rundt 14.500 løse kubikkmeter til anlegget i døgnet. Det er 725 store lass på 20 m 2 hver, eller et lass annethvert minutt.

— Det er mye som tyder på at denne massetransporten har satt Norgesrekord, sier Offenberg.

Til sammen ble 270 000 m 2 stein brukt til forbelastningen. Lurer du på hvor mye dette er, så se for deg en terning med sideflater på 65 meter! Det er litt av et lass.

Dybden av løsmassene varierer fra 0 til 25 meter og forbelastningen har presset ut vann slik at overflaten har sunket opptil 1,5 meter. Etter denne solide kompresjonen er arealene planert og det meste asfaltert til veier, kontrollarealer og biloppstillingsplasser. Det meste av de innlånte steinmassene er transportert tilbake og brukt til byggingen av nye E6.

I hus

Tomteopparbeidelsen og fjerning av forbelastet masse ble avsluttet i mars 2003 og i april kunne selve byggingen og utendørsarbeidene starte opp. Allerede etter et år er bygningene ferdige, og de ulike etatene står klare til å overta og skaffe seg erfaring med de nye lokalene og det nye tekniske utstyret. Til sammen er det strekt 15 km kabel mellom bygningene og det er nødvendig med god tid for igangkjøring og prøvedrift. Ferdigstillelse av utendørsarbeidene vil være unnagjort i løpet av mai måned.

— På tross av at dette anlegget er bygd på rekordtid vil prosjektet holde seg innenfor forventet kostnad på 270 millioner kroner, sier prosjektingeniør ved anlegget Sverre Trenum.

— Vi er svært godt fornøyd med anleggsledelsen og med entreprenørene som har jobbet med kontrollstasjonen, sier Offenberg. Det gode arbeidsmiljøet og samarbeidsklimaet har vært viktig for å få et så stort anlegg mange geologiske utfordringer og så trange tidsrammer til å fungere knirkefritt.