GIGANT: Været i Stavanger viste seg fra sin aller beste side da Boa Sub C ble døpt for et par uker siden. (Bilde: Truls Tunmo)
FESTIVITAS: Som seg hør og bør ble dagen feiret med champagne. (Bilde: Truls Tunmo)
FORNØYD: Direktør i Aker Marine Contractors, Torgeir Ramstad, konstanterer at Boa Sub C er et flott og gedigent fartøy. Her er han på helikopterdekket. (Bilde: Truls Tunmo)
(Bilde: Aker Amrine Contractors)
MED HEVET KRAFT. Boa Sub C utenfor Kristiansand under test av kranene (Bilde: Aker MArine Contractors)

Klar for dypt vann

  • Olje og gass

Boa Sub C

  • Lengde: 138,5 meter
  • Bredde: 30,6 meter
  • Åpent dekk: 1950 m 2
  • Drivstofftank: 3400 m 3
  • To hovedmotorer, hver på 5760 kW
  • Fire hjelpemotorer, hver på 2880 kW
  • DPS: Kongsberg Simrad SPD-21/SPD11, DNV DYNPOS AUTRO, (IMO DP Class III)
  • PRS: SSBL: 1x Kongsberg Simrad HiPAP 500
  • Transpondere: 1xSPT 331 SSBL (HiPAP) Transponder
  • DNV-klasse: DNV + A1, EO, Tug, Supply Vessel Basic, HELDK, Dynpos, AUTRO, CLEAN, Comf-V (3), dk (+), hl (p) og T-MON


AMC har inngått en avtale om leie av båten i fem år med opsjon for to pluss to år.

Boa Sub C, som har kostet om lag 800 millioner kroner, skal utføre installasjoner av flytende plattformer eller flytende produksjonsskip, i tillegg til subseaoperasjoner på dypt vann og i fjernere strøk.

AMC er 60 prosent eid av Aker Kværner og 40 prosent eid av Taubåtkompaniet (Boa Group).

– Vi kan laste opp det vi trenger her, og for eksempel gå til Afrika uten å måtte gå til land underveis, sier administrerende direktør Torgeir Ramstad i AMC.





Strenge miljøkrav

Boa Sub C er bygget i henhold til strenge miljøkrav

– Båten har et 100 prosent diesel/elektrisk maskineri både til framdrift og posisjonskontroll og kan derfor bruke motorene mer rasjonelt, sier Ramstad.

Fartøyet er også bygget etter de aller høyeste standardene både når det gjelder sikkerhet og komfort, og har for eksempel utelukkende enkeltlugarer.





Verdens største vinsj

Boa Sub C har en stor og en liten kran – og verdens største vinsj med en trekkraft på 600 tonn.

– Den gjør oss i stand til for eksempel å håndtere forankringsoppgaver på en mye mer rasjonell måte enn tidligere. Nå kan vi utføre tre båters jobb med en båt, sier Ramstad.

Til Mexico

Etter dåpen i Jåttåvågen la Boa Sub C ut på langtur.

– Den skal til Gulf og Mexico der det skal monteres leggeutstyr for fleksible produkter før vi går på oppdrag for Chevron, sier Torgeir Ramstad, før han legger til:

– Et flott fartøy er null verdt hvis man ikke har en organisasjon som kan bruke den skikkelig. Vi ser nå at vi tiltrekker oss folk fra internasjonale markeder. Vi differensierer oss fra konkurrentene blant annet gjennom å ha et bedre bindeledd mellom offshore og land, og tar med kompetansen fra land ut på sjøen. Organisasjonen bak en slik båt er det viktigste av alt.