NHO logistikk og transport mener regjeringen bryter med EØS-avtalen når de ikke planlegger å konkurranseutsette driften av godsterminalene. (Bilde: Richardsen, Tor)

GODSTRANSPORT

Klager regjeringen inn for ESA

ESA

EFTA Surveillance Authority (ESA) er EFTAs (det europeiske frihandelsforbundet) overvåkingsorgan.

Dets hovedoppgave er å sørge for at de regler og plikter som følger av EØS-avtalen gjennomføres og følges i EØS EFTA-statene: Norge, Island og Liechtenstein.

I et brev til ESA, ber NHO logistikk og transport overvåkingsorganet om å vurdere regjeringens beslutning om å gi driften av norske godsterminaler til Jernbaneverket uten konkurranseutsetting.

– Vi har ikke nådd frem i departementet, så dette er det eneste alternativet vi har, sier Erling Sæther, næringspolitisk direktør i NHO logistikk og transport.

– Konkurranse fungerer godt

Sæther er ikke enig med regjeringens argumentasjon om at overføringen av driftsansvaret til Jernbaneverket vil gi en mer nøytral drift, enn det konkurranseutsetting ville gjort.

– Ansvaret for å forvalte infrastrukturen for jernbane er en offentlig oppgave, men drift av kombiterminaler er en kommersiell tjeneste som både kan og bør betjenes av markedet, sier han.

Sæther viser til Sverige og Tysklands terminaldrift.

– Der har det vært konkurranseutsetting av driften, som fungerer godt. De har flere aktører i markedet, både offentlige og private, sier han.

Les også: Vil ha gigant-vogntog på norske hovedveier

Spent på ny regjering

NHO logistikk og transport mener regjeringen helt klart bryter EØS-avtalen og innkjøpsregelverket når de ikke setter driften på konkurranse.

– EØS-avtalen medfører krav til forutgående kunngjøring og konkurranseutsetting. Det finnes i denne saken ingen anvendelige unntak for å unnlate konkurranseutsetting, sier Sæther.

Han håper og tror ESA tar en avgjørelse i deres favør, men er usikker på hva gårsdagens valgresultat vil bety for saken i fremtiden.

– Det er for tidlig å avgjøre hva den borgerlige regjeringen vil gjøre, men om de velger å gå tilbake på de rødgrønnes avgjørelse er vi klare til å trekke klagen, sier han.

Uenig med NHO

Dagens samferdselsdepartement er derimot ikke av den oppfatning av at overføringen av driften uten konkurranse er i strid med EØS-avtalen.

– Etter en fornyet gjennomgang av saken opprettholder Samferdselsdepartementet sin tidligere beslutning om at en overføring av driftsansvaret og driften av godsterminalene til Jernbaneverket ikke er i strid med regelverk for offentlige anskaffelser og med EØS-rettslige krav, sier statssekretær Lars Erik Bartnes i departementet.

Han sier saken ikke er et spørsmål om en statlige anskaffelse av en tjeneste ute i markedet, men om staten skal drifte sine terminaler i egenregi eller ikke.

Les også:

Kystverket vil kutte antallet norske havner

Hva er forskjellen på en pen og en stygg vei?

Estimerte 4000 tonn, endte på 144