Den nye gang/sykkelbrua vil gjøre det lettere å krysse Mandalselva. Kulturhuset som er under bygging, er tegnet ved elvebredden. Anbudsfristen går ut 22. november. (Bilde: Ill.: Rambøll/3XN)

Klaffebru i Mandal på anbud

Mandal som er Norges sørligste by, ligger på begge siden av Mandalselva like ved utløpet. I dag er det ikke mange muligheter til å krysse elva. Den ene muligheten er bybrua som ligger midt i sentrum. Den andre er Skarvøybruene ligger ca. 800 meter oppstrøms. Flere krysningsmuligheter er det ikke - foreløpig.

I november neste år åpnes den nye brua, som blir forbeholdt fotgjengere og syklister. Den skal stå vel 200 meter nærmere sjøen enn bybrua.

Nybrua får tre spenn, et 60 meter langt midtspenn og to 50 meter lange sidepenn. I midtspennet blir det en 12 meter lang klaff. Den beskjedne åpningen skyldes at bare fritidsbåter har noe å gjøre ovenfor brua. Når klaffen er senket, er det vel fire meter seilingshøyde under gangbanen ved normal vannføring.

Gangbanen blir 5,2 meter bred. Den får en utvidelse på hver side av klaffen hvor man kan nyte utsikten over elva og byen uten å stå i vegen for andre fotgjengere og syklister.

Sentrumsfunksjonene i Mandal ligger på vestsiden av elva. De fleste beboerne på østsiden mener sannsynligvis at det har vært behov for en ny bru lenge. Grunnen for at den blir bygd nå, er et kulturhus og et hotell som kommer på østsiden og vil føre til økt behov for en kortere forbindelse over elva.

Brua er prosjektert av Rambøll og tegnet av det danske arkitektfirmaet 3XN, som også har tegnet kulturhuset. Mandal kommune er byggherre og dekker alle utgifter i forbindelse med brubyggingen.