Klaffebro uten klaff

– Fjernstyringen av broen fra Vegtrafikksentralen fungerer godt og den er pen å se på. Men broen har en del dårlige løsninger som vi håper å få vekk gjennom ombyggingen, sier Jan Vidar Myrland, overingeniør og daglig leder av Vegtrafikksentralen i Telemark.

Kabelbrudd i sommer

Broen hadde kostet 102 millioner kroner da den ble åpnet. Den har vært ute av drift en rekke ganger på grunn av vedlikehold og utbedring av feil. Tre ganger har broen vært stengt i lengre tid som følge av ombygginger. Så langt har ombyggingene kostet om lag fire millioner kroner.

Den foreløpig siste stengingen var da et kabelbrudd førte til skader på flere av brukomponentene i juli i år.

Før byggingen gjennomførte Statens vegvesen en omfattende idé- og arkitektkonkurranse. To alternative løsninger, henholdsvis høybro og senketunnel, ble vraket i prosessen. Myrland sier til Teknisk Ukeblad at dersom én konsulent eller leverandør hadde hatt hovedansvaret for prosjektet, kunne Statens vegvesen ha vurdert krav et eventuelt erstatningskrav for de dårlige løsningene. Imidlertid har en rekke parter vært involvert i prosessen, slik at det er vanskelig å fastslå hvem som skulle ha erstatningsansvar.

Åpning på 50 sekunder

En av årsakene til driftsproblemene er strenge krav til åpning og lukking. Tiden fra lukking til full åpning skal være på bare 50 sekunder. Dette har gitt det hydrauliske systemet større belastning enn opprinnelig antatt.

Broen går over Porsgrunnselva der det er stor skipstrafikk til blant annet Union Fabrikker.

Samferdselsdepartementet har bevilget midler til en større ombygging i 2001. Endringene skal blant annet øke kapasiteten på hydraulikken. Mens arbeidet pågår, må trafikantene benytte den gamle Porsgrunnsbrua om lag en kilometer unna, slik de også har måttet gjøre under de tidligere driftsstansene. Porsgrunnsbrua har en tradisjonell tannhjulsdrift som fortsatt fungerer etter 50 år med åpning og lukking.