PÅ MILJØKONGRESS: Audi stiller med en mengde A8 som går på SynFuel under miljøkongresen World Economic Forum i Davos. (Bilde: VAG)
SYNFUEL: SynFuel diesel er foreløpig lite tilgjengelig, men ifølge Audi kan alle deres modeller med dieselmotor kjøres på SynFuel uten ombygging eller justeringer. (Bilde: VAG)

Kjører på miljødiesel under World Economic Forum

  • Motor

Davos-toppene skal transporteres rundt i en flåte av 80 Audi A8 limousiner.

Klimaproblemer står sentralt på agendaen i Davos. Audi vil vise dem veien.

10 av de 80 bilene skal utelukkende gå på Synfuel diesel. Dette er diesel som er framstilt fra naturgass og som er tilnærmet fritt for utslipp av svovel og luktstoffer.

Renere

Avgassen fra Synfuel diesel inneholder 35 prosent mindre sotpartikler enn eksosen fra ordinær diesel.

Karbonmonoksid-utlippet er hele 93 prosent mindre, utslippet av nitrogenoksid er redusert med ni prosent og utslipp av karbondioksid er fem prosent lavere.



Begrenset tilgang

Synfuel kan brukes av alle Audis dieselmotorer uten at ettermontering eller justering av motoren er nødvendig. Foreløpig er det tilgangen av Synfuel som begrenser bruker av dette miljøvennlige drivstoffet.

- Ikke bare leverer vi nyskapende biler i premium-segmentet, vi sørger også for at de kan brukes så miljøvennlig som mulig, sier leder for teknisk utvikling i Audi, Michael Dick.



Omfattende testing

Audi har allerede testet ut SynFuel under ekstreme forhold.

Dieselbilen R10, som i sommer vant 24-timersløpet i Le Mans som historiens første dieseldrevne bil, kjørte på en dieselblanding der hovedvekten var SynFuel.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.