Smart-tunnelen i Kuala Lumpur fungerer også som flomavlasting ved behov.

Kjør om kapp med vannet

  • Bygg

Fakta: SMART-tunnelen

  • 9,7 km lang, med betalingsmotorvei i to etasjer.
  • Ingen adgang for lastebiler og motorsykler.
  • Innvendig diameter: 11,8 meter.
  • Utvendig diameter: 12,8 meter.
  • Påbegynt i 2003, ferdig i 2007.


I Kuala Lumpur regner det mye.

Faktisk så mye at det titt og ofte blir oversvømmelser i den malaysiske hovedstaden.

Totalt faller det i gjennomsnitt 2400 millimeter regn årlig i byen, noe som er 200 millimeter mer enn hva selv vår egen regnhovedstad Bergen kan skilte med.

Mandag 5. september var også en regnvåt dag i Kuala Lumpur, og for første gang fikk myndighetene utnyttet sin nye stolthet, nemlig den såkalte Smart-tunnelen (Stormwater Management and Road Tunnel).

Dobbelfunksjon

I tørre perioder fungerer tunnelen som en vanlig trafikkavlastingstunnel, men syv til ti ganger i året regner det så mye at bilene nærmest kjører oppå vannet.

Cirka en gang i året regner det faktisk også så mye at vannet fyller hele tunnelen.

Dette løses ved at vannstandsmålere langs de store elvene sender data til en overvåkningssentral, og når vannstanden når et kritisk nivå, stenges adgangsveiene til tunnelen.

Drittvei

Deretter har man rundt en time på å få alle bilene ut, før portene åpnes og vannet strømmer inn. Tunnelen kan romme en million kubikkmeter vann, som etter hvert ledes ut i et 22 hektar stort område tidligere brukt til tinngruver.

Her forblir vannet til det fordufter av seg selv, og på den måten håper myndighetene å unngå noen av oversvømmelsene som gang på gang har satt Kuala Lumpur under vann.

Vannet fører imidlertid med seg relativt store mengder uhumskheter, slik at det kan ta opptil 48 timer å få den ren igjen etter en slik utblåsning.

Smart system

Om regnet bare er moderat, kan trafikken også eksistere sammen med regnvannet.

Da gjør Smart-systemet at mesteparten av vannet kan ledes til sidetunneler samtidig som trafikken i hovedtunnelen kan gå som normalt.





Dyr tunnel

Smart-tunnelen, som åpnet i mai i år, har kostet rundt 3 milliarder kroner å bygge, og er designet med særlig omtanke på at ingen elektronikk må komme i kontakt med vann.

For eksempel er mye av elektronikken plassert så langt oppe i ventilasjonssjaktene at det er umulig å bli ødelagt av vannet - selv med et virkelig regnskyll.