Widerøe har allerde Dash Q400 fra Bombardier i flyparken, men en tidligere generasjon. (Bilde: Kallestad, Gorm)

Kjøper sju nye Dash 8-fly

Fem av flyene skal leveres i løpet av våren og sommeren i år, mens to fly kommer i 2009.

De skal erstatte de Dash 8-Q400-flyene som Widerøe og resten av SAS-gruppen satte på bakken etter en serie uhell med denne flytypen i fjor høst.

Bombardier har med den nye generasjonen Q400 har tatt hensyn til de tekniske problemene som var knyttet til den forrige modellen, og det er ifølge fabrikken og Widerøe gjort mer enn 150 modifikasjoner.

Etterspurt

Widerøes passasjerer har siden i fjor høst etterspurt Dash 8-Q400, sier selskapets administrerende direktør Per Arne Watle. Selskapet hadde fire Dash 8-Q400.

– Men ikke bare passasjerene – flygerne vil også gjerne ha dette flyet, kabinpersonalet vil jobbe i det, og mekanikerne vil gjerne skru på det, sier Watle.

Generasjonsskifte

Widerøe har hatt Dash 8-Q400 som flaggskip siden 2001, da den forrige modellen ble satt inn. Flyselskapet legger ikke skjul på at det har jobbet for en løsning der de igjen kunne tilby Dash 8-Q400 til kundene.

Dash 8-versjoner har vært i virksomhet i Widerøe siden 1993. Selskapet har hatt 1,7 millioner landinger med slike fly, og har vært kunde av Bombardier siden 1956.

Kompensasjon

SAS-gruppens bestillinger av nye Dash 8-Q400 fly er et ledd i avtalen som konsernet er kommet fram til med Bombardier etter uhellene i fjor høst. Bombardier tilbyr en kompensasjon som tilsvarer vel 1 milliard svenske kroner.

Det skal i første omgang bestilles 14 Dash 8-Q400, som skal brukes av Widerøe og airBaltic. Denne ordren er verd 356 millioner dollar.

Flyene kan innredes for 68 til 78 passasjerer, har en maksfart på 667 kilometer i timen, og har en rekkevidde på 2.400 kilometer uten drivstoffpåfyll.

Andre fly

Avtalen med Bombardier inneholder også kjøp av 13 fly av typen CRJ900 som koster 474 millioner dollar. De kan ta inntil 90 passasjerer og er som Dash 8, et fly som egner seg for regionale strekninger. Det benyttes blant annet av Lufthansa, og selskapet bruker det flittig – blant annet mellom Tyskland og Norge. (©NTB)