INDUSTRI

Kjøpe brukt elbil? Snart kan en app fortelle deg hvilken som har best batteri

Ny metode skal være like god som en laboratorietest.

Stein Jarle OlsenTestansvarlig
29. sep. 2015 - 19:20

I dag må du ta bilen med til et laboratorium om du skal ha en detaljert gjennomgang av status for batteriene. Det vil den svenske elektrokjemi-forskeren Verena Klass gjøre noe med.

Hun har utviklet en metode som kun benytter dataene som er tilgjengelig i bilens kontrollsystem ved vanlig kjøring: Strøm, spenning, temperatur og batteristyringssystemets anslag på gjenværende rekkevidde.

Les også: Denne dingsen til noen hundrelapper gjør den gamle bilen din smart

Selvlærende algoritme

Disse fôres inn i en såkalt støttevektormaskin-basert modell, en selvlærende algoritme av typen som blant annet brukes av søkemotorer til å rangere søkeresultater.

Metoden skal gi estimater som er helt på høyde med målinger i en elektrokjemisk test, og den skal fungere på alle typer motorer og litiumionebatterier.

Klass, som er doktorgradsstipendiat ved Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm, sier til universitetets nettsider at batterier i elkjøretøy ofte er overdimensjonerte - som en sikkerhetsforanstaltning.

Så justeres ofte strøm- og spenningsintervallene batteriene kan brukes i ned, og bilprodusentenes forenklede modeller kan gjøre at batteriet ikke yter som det skal eller kan.

– Om man hele tiden vet hvordan batteriet har det, kan strøm- og spenningsområdene tilpasses etter det, og da kan batteriet brukes optimalt. Det gir elbilen bedre rekkevidde og elmotoren mer effekt. Variasjoner mellom samme elbilbatterier kan også finnes, selv om det i grunnen er samme batteri med samme spesifikasjoner. Også her kan metoden være til nytte, sier Klass.

Les også: Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte

KTH-forsker Verena Klass har utviklet en modell som gir like gode estimater for batterihelse som laboratorietester.
KTH-forsker Verena Klass har utviklet en modell som gir like gode estimater for batterihelse som laboratorietester.

Kan hjelpe deg å sammenlikne biler

Klass' algoritme gir et estimat om gjenværende kapasitet, noe som forteller noe om rekkevidden bilen har, i tillegg til resistansen i batteriet, noe som påvirker bilens ytelse og akselerasjon.

Hun forteller at metoden er egnet til for eksempel å brukes i en mobilapp.

– Metoden kan dermed hjelpe folk med å avgjøre for eksempel hvilken brukt Tesla eller Toyota Prius som har batteriet med best helse.

– Man må ikke vite noe om batteriet man tester, for eksempel batteriets kjemiske sammensetning. Det er bra, siden bilprodusentene vanligvis ikke avslører så mye om det. Jeg har testet metoden på batterier både fra elbil, plugin-hybrid og hybridlastebil, sier Klass til KTHs nettsider.

Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Metoden bruker en selvlærende algoritme (SVM) som bruker elbilens datalogg til å gjøre virtuelle tester for å estimere kapasitet og motstand i batteriet.
Metoden bruker en selvlærende algoritme (SVM) som bruker elbilens datalogg til å gjøre virtuelle tester for å estimere kapasitet og motstand i batteriet.

Volvo som partner

Prosjektet har hatt navnet «State-of-health estimation of lithium-ion batteries in electric vehicles», og ble gjennomført på Skolan för kemivetenskap ved KTH, blant annet med Volvo og Scania som partnere.

Verena Klass forsvarer sin doktorgradsavhandling den 9. oktober.

Kjøpeguide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.